Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Tuesday, September 9, 2014

Resipi: Sup Ayam Cendawan, Menu Pembangkit Selera waktu sakit tekak..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bila sakit tekak, batuk..mulut pun mulalah terasa payau..makin apa pun macam tak berasa kan...makan pun terasa tak puas...maka terfikirlah nak buat sup..godek-godek fridge, susun atur bahan..oklah, jomlah buat Sup Ayam Cendawan..senang..lauk dan sayur, all in one dish kan...memang pilihan terbaiklah untuk aku yang memang tak larat nak masak banyak-banyak waktu ni...


Ni antara bahan-bahan yang diperlukan...

Ayam- Aku pakai 1/2 ekor je..



Then sayur-sayur dia, lobak merah, ubi kentang dan cendawan.

Aku guna 1 biji lobak merah, 2 biji kentang dan sebungkus cendawan..anggaran macam dalam bawah ni...



Ini pula bahan yang perlu untuk menumis..bawang merah, bawang putih, halia..dan cili padi. Cili padi tu aku tumbuk sikit..saja nak bagi rasa pedas-pedas sikit. Orang sakit tekak tak nak makan pedas, aku sebaliknya plak..


Aku hiris 1 biji bawang besar, 3 biji bawang putih, sedikit halia dan 5 biji cili padi, ditumbuk sedikit bagi bangkit rasa pedas tu...

Dan ini...Rempah Sup Cap 'O'..aku memang suka pakai rempah jenama ni sebab pada aku rasa dia lagi pekat berempah...rempah ni bancuh dengan satu cawan air...



Selain bahan-bahan yang ada di atas, jangan lupa lada hitam, kulit kayu manis, bunga lawang dan juga satu sup bunjut tu..ya, aku tambah jugak yang sup bunjut tu..satu je dahlah sebab dah bubuh serbuk sup juga kan..memang akan jadi sangat pekat jugaklah kuahnya...

Cara memasak dia, mudah je...

1. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan menumis iaitu hirisan bawang, bunga lawang, kulit kayu manis, lada hitam..tumis sehingga naik bau.
2. Kemudian masukkan bahan bancuhan rempah sup. Tambah lagi 1 liter air. Masukkan ayam, lobak merah dan ubi kentang.
3. Bila air rebusan dah mendidih, masukkan ramuan dalam bunjut tu. Masukkan garam secukup rasa.
4. Bila daging ayam dah masak..masukkan cendawan. Biar seketika. Then, padamkan api.
5. Sedia dihidang.

Hasilnya...


Jom kita makan...hehehhe...

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)