Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, August 14, 2014

Makeover Si Kakak...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…




 Haaa? Nampak tak? Before and After..kemain lagikan entry ni, dah rupa ruangan make over dalam majalah kan…heheheh..enuff, zaman itu sudah lama berlalu okay..


Inilah kisahnya pagi tadi. Aku kena ‘tatarias’ si kakak…ye, gitulah tulisnya kat dalam surat rasmi tadika pada ibu bapa..’Ibu bapa adalah digalakkan untuk menatarias anak-anak bagi sesi penggambaran hari ini..” ..Menjadi ibu yang selalu sedih kalau anak tercicir, baikkklllaaahhh teacher. Gigih ni lepas sahur, siap2 segala barang kakak. Kakak pun baik, awal bangun..awal betullah…6.15a.m dah bangun dah.. efisyen kan??? Nak make-up punya pasal kan… 

Inilah kakak before make-up…muka bangun pagi..dah mandi semua..selang 5minit dok tanya bila kakak nak mandi..sabor nakkk..bagi ibu siap dulu…kang senang..



Dan setelah 45minit ibu berhempas-pulas…taaarrrrraaaa….



Kakak..kakak..memang dah lama sangat-sangat dah kakak ni teringin nak bermake-up..tapi aku selalu cakap kat kakak,

“Tak boleh, sebab kakak kecik lagi..kakak dah besar, dah kerja macam ibu, baru kakak boleh mekap..ok..”

So far, kakak akan ok jelah..walau kat belakang aku, pantang je kalau ditinggal tak diawasi..hmmm..blusher aku pecah, adalah dalam 2,3..lipstik aku patah, pun ade jugak 2,3…belum kira compact powder aku dicungkil dengan pensil…adeyyy…memang segala-galanya berupaya membuatkan aku bertukar menjadi ‘HULK’…grrrrr…Incik Dauslah yang selalu jadi penenang..”Takpelah..nanti abg ganti yang baru…anak bukan sengaja…” hmmmm…gitulah…

So bila semalam, aku suruh kakak tidur awal..sebab esok kakak nak kena cantik-cantik..ada ambik gambar kat sekolah..nanti ibu mekapkan kakak..kakak macam teruja sangat. Betul ke ibu nak mekapkan ni? Agaknya gitulah kat dalam kepala dia..

So pagi tadi, awal dah bangun..siap nak mandi cepat-cepat..then bermulalah skrip ibu dan anak…

Kakak: Ibu nak mekapkan kakak ke ibu..ibu nak mekapkan kakak sebab kakak ada photoshoot kan ibu..

Ibu: ????? Kakak sebut apa tadi?

Kakak: (Muka mula cuak..suara dh start slowww..) Phhhootoooshhhooottt Ibu… (sambal tunduk, takut dia salah sebutlah tu..kakak dia kalau dia salah, dia akan jadi macam nil ah..macam malu…)

Ibu: (Terdetik dalam hati..cammana dia tahu sebut perkataan photoshoot tu tanpa pelat-pelat ni..lancar je sebutan dia..). Ye, sebab kakak ada photoshoot. Teacher suruh Ibu mekap kakak cantik-cantik. Tapi kakak, only for this time ok. Lain kali Ibu tak akan mekap kakak lagi sampailah kakak dah besar macam Ibu, ok…

Kakak: (Angguk-angguk)

Aku pun keluarkanlah set mekap yang ada termasuklah ada 2 eye shadow pallet yang aku baru beli masa bulan puasa hari tu. Warna mint and blue..teruja lagi si kakak..

Kakak: Waaahhhhh!!! Ibu belikan untuk kakak ke? Terima Kasih Ibu..I Love You Ibu.. (sambil peluk dan cium pipi aku…)

Aku pun mulalah mekap si kakak. Aku actually jenuhlah kawal diri, sebab memang nak tergelak sangat. Muka excited kakak tu tak boleh nak describe. Memang kakak senyum all the way..macam dapat satu mainan berhargalah! Siap tadah muka..siap tak sabar betul nak pakai lipstick…apa yang aku suruh, baik je, pandai ikut arahan ni..bila aku kata, “Kakak, kakak rileks je..pejam mata rileks je..” Pandai ni cammana pejam mata rileks tu…hahahah! Sebab aku nak pakaikan eyeliner..Allahuakbar…nikmat betul perasaan happy yang aku rasakan pagi ni…

Bila nak pakai lipstick tu, ready2 ni nganga mulut, dah sapu lipstick..siap-siap kakak ketap-ketap bibir..macam kita buat kalau nak ratakan lipstick tu..hahahha..aku kalau Incik Daus ada, dah aku suruh ambik gambar step by step ni..bukan over..tapi inilah sebagai kenangan bila dah tua nanti. Kenangan dengan anak orang kata…

Sampai school, teacher semua pun teruja tengok si kakak..beria betul kan.. ;-)

Takpelah, yang penting kami HAPPY!!!  ;-)

Itu dulu for today..tatatititutu!!! 



No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)