Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Wednesday, July 2, 2014

Resipi: Puding Laici Susu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah..dah masuk hari keempat Ramadhan...sure macam-macam resipi dah u all semua cuba kan untuk juadah berbuka..masak ni la pun kita nak test buat pelbagai new invention of recipie..ye tak? Bila musim panas ni, selain dari buah-buahan dan air..menikmati puding sebagai juadah berbuka pun best jugak kan..rasa sejuk je meluncur ke dalam tekak..upppssss..ok..ok..tak mau berimaginasi lebih panjang..kang batal puasa...hehehhe..

Ni aku try buat dua hari lepas..Puding Laici Susu...


Jom aku share bahan-bahan dia...

Bahan-bahan:

  • 40 gm agar-agar (aku pakai yang jenis bertali tu, bukan serbuk punya tau..)
  • 1 tin laici (dengan buah)
  • 1 tin susu cair (aku pakai jenama IDEAL)
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 1.5 liter air
  • 3 cawan gula

Bahan-bahan ini boleh dapat setalam besar...dalam 64 potongan segi empat tepat...aku tunjuk kat bawah loyang yang aku guna..besar..aku tabur manik warna kat atas tu..saja nak bagi warna warni skit... hehhehe.





Cara Membuat:

1. Basuh dulu agar-agar. Kemudian, didihkan bersama dengan air. Kacau-kacau sampai agar-agar tu melarut.
2. Kemudian, bila dah hancur, air nampak jernih...masukkan pula gula. Kacau lagi sehingga sebati.
3. Masukkan pati laici dari tin tu, dengan buah laici yang telah dipotong kecil.
4. Masukkan tepung kastard yang telah dibancuh dengan air suam.
5. Masukkan susu cair dan kacau seketika.
6. Dah mendidih sikit, padamkan api dan masukkan ke dalam loyang. Biar dulu di luar dalam 30 minit sebelum disejukkan di dalam peti sejuk selama sekurang-kurangnya satu jam.

Dah siappppp...mudah aje kan...

So kengkawan..silalah cuba.... ;-)

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)