Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Wednesday, July 16, 2014

Resipi: Pisang Bakar Keju Bersalut Coklat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Aku tak tahulah kenapa, tetapi tiba-tiba saja dok lah terbayang nikmatnya makan pisang bakar keju time aku ke Jakarta dulu. Kat sana, macam-macam variasi hidangan berasaskan pisang ni. Sampaikan ABC pun dieorang selama je letak pisang. Sekarang ni kat sini pun dah ramai peniaga makanan mula menjual pisang bakar keju ni. Tapi kalau nak ramuan coklat dan keju yang melimpah ruah, silalah merajinkan diri membuatnya sendiri..heheheh..

So gigihlah aku mengerah Incik Daus Isnin baru ni, meneman aku mencari pisang. Dapatlah buah pisang berangan. Yeayyy!

So, ini antara bahan yang berjaya aku godek dari fridge aku...



Bahan-bahan:


  • Pisang (ikut jenis dan kuantiti yang anda sukai, kali ni aku pakai pisang berangan dalam 4biji, dibelah dua, menjadi lapan potongan)
  • Keju Mozarella
  • Sos Coklat (Jenama Delfi, baru nak try guna, ok, sedap juga, rasa dark coklat dan tak terlalu manis)
  • 2 sudu besar mentega

Cara Membuat:



1. Sapu sos coklat pada pisang terlebih dahulu, setelah ia dipotong dua.
2. Panaskan kuali dan cairkan mentega. Letakkan pisang tadi dan biarkan seketika, sampai sedikit garing. Balik kaupkan pisang tadi.
3. Angkat dan terus taburkan keju mozarella tadi sementara pisang masih panas, barula ia boleh mencair. Macam aku, aku ada cairkan juga sedikit keju mozarella dalam kuali dan taburkan atas pisang.
4. Letakkan sos coklat dan kemudian taburlah coklat urai atau manik tabur sebagai hiasan.

Inilah hasilnya...


Rasanya...Ya Allah, memang nikmat...sedap sangat..dan ringkas untuk disediakan...

Hmmmm..ini pula hasilnya selepas berbuka...Alhamdulilllah....  ;-)




No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)