Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Wednesday, July 9, 2014

Menghayati perjuangan dan dugaan hidup...Ahmad Ammar, Linda Rafar, Baby Izz...kerdil kan diri kita..Allahuakbar...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Pertama sekali aku bukanlah ustazah, jauh sekali baik bebenor..aku hanya manusia biasa, yang serba lemah dan yang masih banyak perlu dipelajari…banyak yang perlu untuk diperbaiki…

Bulan Ramadhan ni, banyak keberkatan, banyak pahala mudah diperolehi dan banyak ujian serta  dugaan. Cuma dalam bentuk apa ujian dan dugaan itu hadir, itu yang kita tak pasti. So tulisan hari ni, sekadar perkongsian aku tau..sebab last week, aku akui aku memang down sangat. Tak tau nak cakap macam mana rasa down tu. Banyak betul ‘drama’ berlaku kat sekeliling aku yang aku tak pun menjadi part of it. Geram semua bercampur-baur! Rasa nak maki orang, rasa nak telan orang hidup-hidup, semua pun adalah! Kenapalah banyak betul manusia-manusia yang menguji kesabaran ni. Aku tak dengki pun kat u all, Cuma boleh tak give me my own space..korang janganlah calitkan aku sama..macam tu la..sampai ke tahap memang aku moral downlah! Tak pernah aku rasa seletih dan selemah itu.

Tiap kali balik rumah, aku cuba kaji diri…cuba cari kekuatan untuk menempuh macam-macam ‘drama’ depan mata..cuba untuk buang jauh-jauh perasaan sedih..cuba untuk cari kembali ketenangan…cuba fokus dan tetapkan matlamat bahawasanya aku hanya ingin bekerja dan mencari rezeki. Lain-lain aku malas nak fikir. Rasa down tu membawa kepada perasaan cepat marah dan mudah kecewa. Buat apa pun aku rasa macam serba tak kena. Rasa nak balik rumah, kurung diri dalam bilik sorang-sorang dan tidur..haaa..sampai macam tu la malasnya aku time tu…mungkin sebab dah terlalu banyak benda yang tak best jadi depan mata, tu yang jadi lemah semacam tu….marah dengan orang yang perasan bagus, terasa diri hebat..tapi hakikatnya sebaliknya.. (mujur bulan Ramadhan, xleh la express marah sangat..heheheh…)

Then, bila terkebil-kebil sorang kat rumah dengan si kakak…aku pun fikir apa aku nak buat ni. Then aku start baca buku. Kebetulan aku dah lama sangat tak betul-betul membaca. Dan memandangkan sepanjang Ramadhan, memang Incik Daus pun outstation dari Day 2, so mehla anak, kita cari hobi kita bersama. Kita membaca. Aku bacakan kakak buku ni…sebelum tidur..kakak yang pilih nak dibacakan buku ni…



Bila kakak dah tidur…aku baca buku ini..

GAMBOR AKU PINJAM DARI LAMAN WEB SINAR HARIAN..SEBAB BUKU SENDIRI TAK AMBIK GAMBOR LAGI.. ;-) 


Aku dengar nama arwah menjadi kisah dari bibir ke bibir dah lama, Cuma sehingga sekarang aku masih belum berpeluang untuk mendalami kisahnya sendiri. Alang-alang aku memang perlukan motivasi, dan memang perlukan sesuatu yang keluar dari kepompong rutin harian aku, so marilah kita mulakan pembacaan… Alhamdulillah, sekarang aku dah habiskan sehingga chapter 3. Masih usaha membaca walau sekadar 10 minit sebelum tidur. I really need this…

Kemudian, sepanjang minggu lepas, banyak betul ujian dan dugaan yang menjengah ruang pembacaan aku…






Akhirnya, aku tarik nafas dalam-dalam dan aku muhasabah diri..

Ya Allah, lagi besar dugaan-MU buat mereka-mereka ini di bulan Ramadhan…KAU kuatkanlah mereka Ya Allah…







*Teringat dugaan dan ujian buat aku dan Incik Daus pada Ramadhan 2010/1431..waktu kami terima khabar yang kami kehilangan permata hati kami..buat anak ibu…Durratul Khaleeda...
Al-Fatihah…* 


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)