Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, July 3, 2014

Fenomena Filem Frozen

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Frozen…tetiba semenjak ahkak ni ada anak gegurl kan..teruslah tahu cerita-cerita fairy tale cam gini..kalau tak dulu..hmmm…mana ada..ye, aku bukan penggemar cerita kartun, lainlah kalau Incik Daus..suka sangat dengan Pingu, Pokemon, Detektif Conan dan yang dia paling suka..Sponge Bob Square Pants..Spooooonnnngggeeee Boooobbbb…Square Pants….hahaha! Aku mula-mula kahwin dulu jadi psiko sekejap..macam boleh je dia duduk sorang-sorang sambal gelak-gelak layan kartun. So sekarang ni, memang bab ni Incik Daus leh geng dengan kakak..boleh aje dua-dua tengok kartun. Sebab tu kakak kadang-kadang boleh je melayan Ultraman Max, Power Rangers…walaupun dia perempuan.. isk..isk…

Tapi lately ni kakak suka sangat tengok filem ni…



Ya, Filem Frozen, pagi petang siang malam asyiklah dengan Frozen..celik bijik mata je Frozen..siap nak pakai baju Frozen..siap suka sangat bila teacher panggil dia ‘Elsa’..ohh myyy..sangat berangan okay my gurl.. Teacher dia cerita, bila panggil Elsa, mesti tersipu-sipu malu..sambil sengih..sekarang ni hari-hari pergi sekolah, mesti nak suruh aku dandan rambut.. “Mestilah ibu, kakak kan cantik macam Elsa..”..Ohhh..semestinya perangai ‘bersiap’ tu bukan perangai ibu time kecik-kecik..ibu dulu zaman kecik, comot sangat nak oiii..stok balik mengaji pi masuk gua, kacau sarang kelawar, main bergayut tali kat gua..ghupe tarzan dah…pergi mengaji pakai baju kurung tapi dalam kain dah siap-siap pakai seluar track..mana main masak-masak tapi main senapang..siap pergi tapak binaan rumah kutip kayu, kutip paku untuk buat senapang sendiri…heheheh..yes, itu memang Erny!

Ok..ok..back to kisah asal..dah jadi sejarah Erny masa kecil pula…hihihi…

Kakak punya minat Frozen ni sampai boleh nyayi lagu dia.. (dalam versi pelat dialah…)…siap dengan tangan-tangan sama macam si Elsa tu la..bila menjerit part chorus.. “Let it go…let it go…!!!”

Bila menyanyi ni pula, tak pernahnya slow, asyik kuat aje pitchingnya. Bila aku tegur, kakak, nanyi slow sikit, sakit telinga ibu ni..dan kakak akan menjawab.. “ Ibu, memang lagu ni kena nyanyi kuat-kuat..haaa…macam Elsa dalam Frozen tu…”.. Oh btw, kakak panggil ‘Frozen’ as ‘Pojen’…hahahah!

Lepas tu juga, dek kerana ketaksuban kakak pada filem Frozen ni, kakak siap satu hari tu bagi aku dialog yang amat menyayat hati…hahah..

“Ibu..semua kawan-kawan kakak kat sekolah ada baju Pojen..kakak sorang je yang tak ada lagi…” sambal cebik-cebik bibir tu macam sedih sangat…haaaiiilllaaa anak, ibu macam nak babap aje bontot tu geram..pandai sangat bikin drama budak kecik ni kan….

So Sabtu lepas, pergilah aku pagi tu ke Pasar Tani stadium tu..niat asal nak mencari keledek. Sekali kakak ternampak ada jual baju t-shirt kaler pink gambar watak-watak dalam filem Frozen tu…tapi malangnya saiz untuk kakak dah habis, yang tinggal semuanya size kecil saja. Kesian plak aku menengok muka kakak. Nampak sangat sedihnya tu..aku ni memang garang, tapi selalunya tak sampai hati juga.

Aku ajaklah Incik Daus masuk kedai-kedai baju baby yang ada sekitar sini, semua kata dah habis stok. Ok, so pujuklah kakak. Then, kami ke Jusco, nak tengok Transformers..mujurlah aku punya mata ni cekap..ewah! Ada Nampak satu stall kat dalam Jusco ni menjual baju-baju Frozen ni. Cargas aku pergi…ha’ah, dia baru je nak kuarkan dari plastic, stok baru sampai..belum sempat dia susun, aku dah terjah dah..so tadaaaa…suka sungguh kakak…


Ohhh la anak ibu..mana tengkuk anak oiii??? Hehehe..mcm tengkuk bapak! ;-)

Filem Frozen ni pada aku memang fenomena..aku tengok kat You Tube (tumpang kakak yang rajin menengok…), banyak betuk bebudak nyanyi lagu Frozen ni dan upload kat You Tube. Bukan main lagi menyanyi dengan penuh emosi. Tak tahan aku tengok, comel-comel semuanya…Eiiilllaa bebudak sekarang kan.

Kisah dia simple je..takdelah heavy sangat tapi berjaya buat budak-budak kusyuk tengok. Siap hafal lagi lagu-lagu dia. Bukan fenomena kat bebudak aje..tapi kat orang dewasa jugak. Siap ada tutorial cammana nak tiru gaya rambut Elsa tu.

So, sebelum aku akhiri entry ni, aku nak kasik pesanan penaja dari kakak, “ Ibu, nanti kakak nak kek Pojen tau ibu..nak harijadi Pojen…”

Hammmmbbbboooiiii!!!



No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)