Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, December 2, 2013

Resipi Suka-Suki: Nasi Ayam Ibu dan Kakak...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Weeehuuu, apa khabar? Best tak hujung minggu u alls semua? Aku, weekend ni padat dan sendat skit jadualnya. Apatah lagi Incik Daus keja lagi weekend kali ni..hmmm, gitulah nasibnya..uhukk...uhukkk..

So xpe..jangan sedih-sedih, meh kita up entry masak memasak di hujung minggu...hehehe..oh btw, aku half day hari ni...saja abiskan cuti yang melambak-lambak itu... * SAMBIL TAIP SAMBIL PERASAN SEBAB CUTI BANYAK*...*POYO SAJAAAAA!!!*

So, meh la kita isi masa bujang, masak nasi ayam... *Wargghhhh..bujang sangat...heheheh*

Aku takdelah ya nak bagi resipi details sangat sebab masak nasi ayam saja pun...so mari kita mulakan dengan sediakan sup ayamnya dulu...


Masak sup biasalah kan..ada yang suka tumis dulu dan ada jugak yang suka tumis darat (tumis asing). Aku bantai tumis dulu saja. Bahan tumisan, bawang, bawang putih, halia..semua ni aku kasik kisar dulu ya. Then panaskan api, kemudian tumis, jangan lupa kulit kayu manis (bukan bukit kayu hitam ya puan-puan..ahaks!), bunga lawang dan sebagainya..barulah harum semerbak sup puan-puan...ewah! Lepas tu masuklah air, garam secukup rasa...then masukkan ayam. Untuk buat sup ayam, tekak aku suka yang pekat sikit..so aku suka sangat pakai sup bunjut seperti di bawah ini...


Memang sedap berempah kalau pakai sup bunjut ni..ya..aku pakai yang sup tulang sb aku suka...heheheh...

Bila buat nasi ayam, tentulah nak kena ada ayam panggang kan..so aku reneh sekali dengan sup ni...lepas dah masak, aku angkat ayam tu..dan aku perap plak macam ni...


Apakah bahan rahsia yang dilumur itu? Heheheh...aku ikut kreativiti dan sedap tekak aku je..aku lumurkan dengan kicap, sos tiram sikit dan sos bbq jenama Ita skit...kalau untuk ayam bahagian aku, aku tambahkan sos lada hitam yang jenama singkong tu..memang berasa panas ladanya...then perapkan selama 1jam..biar meresap dan sebati bahan perapan tu... *mcm poyo terasa sambil menaip ni...hahahah!*

Nanti ayam ni bakar lah macam biasa, tak payah lama, antara 10-15 minit sahaja pada suhu 180 darjah..sebabnya ayam tu kan dah masak tadi, cuma kita panggang untuk bagi dia garing-garing aje...

Inilah rupa parasnya lepas di panggang...

Caption: Yang hitam-hitam tulah yang best.... (Bukan hangit ya..hehehe..ayat cover line..) 

Then siap-siapkan plak bahan nak masak nasinya...

Sukat nasi macam biasa, cuma airnya, pakailah air masak sup tadi tu...then ketuk serai dan hiris skit halia, masuk serbuk kunyit skit nak bagi warna nasik naik kekuningannya....

Maka jadilah...taraaaa...


Nasi dah siap...jangan lupakan sambalnya..sambal nasi ayam...


Aku tak taulah orang lain buat sambal ni macam mana..tapi aku buat gunakan sedikit cili kering, 5biji cili merah (orang kedah kata cabai masak...hihihi..). Kisarkan dulu dengan sedikit air. Kemudian, panaskan kuali dan masukkan bahan tersebut. Then masukkan beberapa sudu gula..(aku tak tambah gula banyak sangat, sebab tak suka sambal manis sangat). Kemudian, jangan lupa letakkan asam keping. Sos tomato tambah dalam dua sudu besar. masakkan atas api sampai mendidih dan pekat, kemudian siappppp!!!

Bila dah siapppp, apa lagi, jomlah kita santap.....yeeehhhaaaa!


Ulam-ulaman sampingan jangan dilupa...


Haaaa....nampak tak, betapa bersepahnya budak kecik ni makan...orang baru nak belajar suap pakai tangan..maklumler dulu ibu ajar makan cara omputeh, pakai sudu...hahahha! * Kasik dussshhhh sebijik pada ibu...*

Kakak memang suka makan nasi ayam, atau nasi putih dengan sup...then dia akan ratah ubi kentang tu jugak..memang suka sangatlah...lebih senang bagi makan bawah, hampar suratkhabar...senang nak kemas nanti..budak baru blajar makan sendiri, macam gitulah sepahnya...

Janji kakak suka dan senang hati....makan bertambah...hehehe..alhamdulillah....

*Ibu tau ibu masak memang sedap..*Ayat masuk bakul angkat sendiri*

Tapi kan..tapi kan..orang kata..gambor tak mampu menipu...






Kalau tak sedap...




Takkanlah kakak......















Senyum lebor cam gini.....heheheheh...



Ok tuan puan..itu saja nak share hari ni..got to go...ada keja skettt..

Babai..tatatititutu...


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)