Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, March 9, 2015

Part 3: Throwback birthday kakak- Perkembangan kendiri kakak...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Melewati fasa usia kakak yang tahun ni dah 4 tahun...kadang-kadang hati selalu terasa sayu. Iyalah, terasa macam kenapa besar cepat sangat ni. Sekarang cakap pun dah macam orang besar, lancar je. Tetiba hati semacam rindu nak dengar kakak cakap pelat-pelat dia yang cute tu sebab salah sebut satu-satu perkataan. Cukup marah kalau kita tergelakkan dia. Sure kakak akan sound..

"Haaa..jangan gelakkan kakak..tak baik tau..."

Iyalah, ibu dia ni kan memang hantu gelak. So bila terasa kelakor, xsengaja anak oiii..ibu tergelak. Then cepat tersedar dalam hati..ish aku ni..xbaik tau pupuk budaya suka gelakkan orang kat anak..terus insaf! Hahaha..gitulah semenjak jadi mak2 ni..uiii, takut kot kalau anak termenurun perangai yang xelok kan..

Cuma kakak at this stage masih pelat 'R' for certain words..macam kakak akan sebut..'RARI', 'RORI'..ha tau x apa tu..? Itu maksud kakak LARI, LORI..

Kalau kakak sebut raksasa paling cute pada aku.. kakak akan sebut.. 'LELAKSA'...hehhehe..so aku selalu usik.. "Apa kakak? Raksasa nak makan Laksa?" hahhaa..so kakak akan.."Ibu ni...", marahlah tu sebab usik dia...


Kakak dah faham..setiap kali aku cium dia..kakak akan sure cakap.. "Kakak kena selalu jadi bam bam bucuk maccchhaaammm ibu kan.."

Hehehe..sweet..yes kakak, of coz... ;-)

Dulu kakak selalu sebut 'Puluh-puluh'..for ''peluh-peluh"..tapi sekarang kalau aku usik dia sebut cam gitu..sure kakak akan betulkan.. "Ibu..ibu sebut salah..dengar ni kakak sebut.. P..EEEE..LLL...UUU..HHHH"..ceii, cara macam cikgu ngajar kat sekolah tu...



Bila dengan bapak..permainan peberet kakak adalah lawan-lawan..eiii kadang xmenahan aku dengar dialog ala-ala animasi jepun dua beranak ni..rasa macam drama alih bahasa pun ada kekadang tu..

Contoh dialog macam.. "Rasakann kuasa kakak bapak..kakak Power Rangers Yellowwwww!!!"

Ha..cam gitu..mau tak terasa nak fiiitaaammm...




Tapi bila dengan aku, kakak akan jadi orang yang sangat tertib mengikut peraturan..hahaha..kakak akan tau flow dia hari-hari dari mula bangun tidur sampailah ke malam..dan kakak sangat rajin baca buku bila dengan aku..hahaha..macam tau2 je ibu ni sangat serius bab2 tu...

Dan lately ni, kakak pun dah sebijik macam aku..suka shopping kasut..baju..kadang tu main ambik je..kadang tak menahan dialog si kakak..

Sambil belek-belek baju ni.. "Ermmm...bolehlah.." zaassss..terus kakak masukkan dalam trolley atau pegang terus nak pi bayar..hambooiii...sebijik sangat tu perangai aku ni..hahahha...yes, aku bukan orang yang upaya hanya window shopping..hahhaha..so that's why kalau aku nak jimat cermat aku tak akan pergi langsung mana-mana shopping complex...lebih selamat...hehehee...



Sekarang ni setiap pagi akan berebut cermin solek dengan aku..dia pun nak pakai tudung depan cermin..nak juga pakai bedak dan perfume segala. Ni dua, tiga hari ni..tak mau plak pakai perfume barbie, princess dia tu semua..nak jugak perfume ibu..adeyy..ibu pun pakai jimat cermat anak oiiii...tapi tak leh lawan bapak la..beli perfume leh tahan pakai dekat 2tahun..uissshhh..memang aku tak mampu jimat sampai gitu..hahahha..sebab aku dan perfume adalah ibarat kawan baik..and now kakak pun sama..hmmmm..

Dulu, kakak selalu nak pakai compact powder aku..so solusinya aku gi belikan kakak compact powder budak yang Johnson & Johnson tu..senang...hmmm...betullah kan, budak at her age akan belajar cepat apa yang selalu dilihat dan apa yang sering berada dalam persekitaran dia kan..so hati-hatilah wahai ibu bapa semua..dan peringatan untuk aku juga, silalah tunjuk teladan yang baik untuk anak-anak anda okay...


Untuk kakak, walaupun Ibu selalu berdoa dan mengharap sangat agar masa tu diperlahankan..so that Ibu akan sentiasa menikmati saat melihat kakak membesar. Ibu masih rindu untuk sentiasa memegang jemari anak ibu yang halus dan comel itu, as in usahlah membesar wahai anak.

Setiap masa dan waktu, terasa sedih dan sayu. Terasa tak cukup lagi menikmati setiap satu langkah peralihan dalam hidup. Terasa sayu untuk meninggalkan saat pertama mendengar kakak menyebut perkataan Ibu..saat pertama kakak berjalan..saat pertama kakak berlari..dan saat pertama kakak berjaya melakukan sesuatu di usianya yang semakin meningkat..

Tapi itulah hakikat kehidupan...beredar mengikut putaran masa. Alhamdulillah atas segala memori yang diizin Allah untuk dinikmati.... membesar jadi anak yang baik dan sentiasa memberi manfaat kepada masyarakat dan agama..Insya-Allah...


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)