Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, March 12, 2015

Dugaan Allah..kereta kami dilanggar...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Minggu ni adalah minggu yang sangat memenatkan dan banyak dugaan-dugaan kecil Allah datangkan buat kami. Alhamdulillah, ada kebaikan pada setiap dugaan yang diberikan, Insya-Allah…
Macam mana nak mula ek..errmm..aku accident hari Sabtu lepas.

 Tak tahu nak kata teruk ke tak teruk jadinya kereta aku ni. In fact masa kejadian ni, aku macam rileks, xda nak kalut sangat dan aku macam..ooo..accident, kereta aku kena langgar. Macam tu jelah..sebab accident yang berlaku ni memang sangat unecpected.

Sabtu lepas, kami dalam perjalanan ke rumah Nisa, ada jemputan majlis tahlil dan kenduri kesyukuran. Kami gerak dari rumah dalam 11.20a.m menuju ke rumah Nisa area Pengkalan, Ipoh. Half way, kakak terlena. Maka jadinya, kami pun santai jelah. Bawa pun pada kelajuan biasa 70-80km/sj macam tu. Sebab kakak ni kalau dia baru tidur, betterlah bagi dia tidur at least dalam setengah jam untuk elakkan dia mengamuk.

Perjalanan yang tenang, taka da terburu-buru. Radio semua tak pasang, maklumlah princess pucuk ketapang tengah tidur kan..hehhee…sehinggalah kami selamat u-turn nak masuk area rumah nisa. Lepas u-turn, terus susur kiri, bagi signal nak masuk simpang rumah Nisa. Dan tiba-tiba..boooommmm!!!! 

Benda jadi terlampau pantas sampaikan kami pun actually xsure apa yang jadi. Incik Daus pandang aku dan aku pandang Incik Daus. Kakak terus terjaga dari tidur. Aku pandang belakang, tiba nampak cermin belakang aku perlahan-lahan retak seribu.

Dalam hati seakan musykil, yang mampu terfikir, ada batu tercampak ke kereta ke, kot lori lalu kan. Terus aku pandang kanan, hanya nampak kereta vios je lalu. Tak leh nak agak yang kami dilanggar. We had no clue at all.





Incik Daus buka pintu kereta sementara aku tenangkan kakak yang kebetulan tidur di seat belakang. Seriously, aku bersyukur sangat sebab kereta aku tinted, triple tinted. Kalau tak memang habis kaca tu berderai atas si kakak. Alhamdulillah, Allah melindungi anak kami. Lega, memang lega sangat.

Bila buka pintu kereta, barulah kami sedar yang kami dilanggar rupanya. Bukan oleh kereta, bukan juga batu terpelanting dari lori..tapi kami dilanggar oleh adik ni..



Dilanggar dengan motor. Maksudnya dia memang bawa laju juga sebab aku pernah experience makcik myvi terlanggar belakang aku sebab dia tertidur waktu drive balik kerja shift malam. Tapi keta aku elok kukuh je bumper dia ni. Bumper pesona kan keras, sebab dia macam besi kat situ. Aku tak retilah nak guna istilah kereta dan sparepart ni tapi kebanyakan workshop selalu puji ‘bontot kereta’ aku gitulah. Maksudnya lasak. Ini motor ya, yang langgar aku ni motor.

Kami, baik aku atau Incik Daus memang sangat tergamam. Adik tu terus terduduk atas jalan, pun diam, menahan sakit aku rasa.



Cousin Nisa, doktor..so sementara nak tunggu ambulans, dia tolong tengokkan adik ni. Adik ni perempuan ya, yang langgar kami ni. Masa kat luar tadi, tetiba nak pengsan. So kami bawak masuk dalam kereta. Mulanya nak bawak ke klinik dulu sebab takutlah. Panggil-panggil tadi, dia tak nak buka mata. Risaulah jugak. Dahlah kami pun time ni xdapat nak hubungi family dia. At last cousin dia turn up, lega skit. 




Inilah laluannya..

Alhamdulillah, ramai yang datang bantu waktu aku memang buntu. Family nisa semua sangat-sangat membantu. Sejuk hati mendengar kata-kata semangat dan penenang yang diberi.. Kereta kena langgar, masalah pertama yang timbul, macam mana nak pergi kerja. Duit nak repair, yelah, selalu kalau accident dengan motor..faham-faham jelah.



Now, kereta masih dibengkel. Adik tu pun dah selamat keluar hospital. Pergelangan tangan kanan ke kiri dia aku pun dah tak ingat, patah. Lain-lain semua ok. Tanya jugak macam mana dia boleh langgar kereta kami. Sebab jalan lengang, signal awal dah kami bagi dan memang kami dah belok nak masuk simpang pun. Mula-mula dia jawab dia tak ingat, lepas tu dia jawab kami plak yang salah xbagi signal. Aikkk..wahailah adik, signal kami dah bagi lama. Apa pun, benda dah jadi..dan kepada adik tu, harap2 berhati-hatilah selepas ini. Make sure pandu dalam keadaan otak dan minda yang stabil. Apa pun yang difahami kami, rasanya adik pun faham. Harap bantulah faham dan tolong selesaikan duit repairnya ya….

Malam kejadian, kakak suruh bacakan Majalah Sayang Muslim yang aku belikan untuk kakak..buka-buka je majalah..ini page yang first menangkap mata aku...





 Alhamdulillah...atas segala ujian ini, Insya-Allah, pasti ada hikmah.... ;-) 

2 comments:

  1. ya allah
    sabar ya dugaan kan
    singgah n follow back

    ReplyDelete
  2. Mekasih Anum..dugaan..benda nak jadi..alhamdulillah semua selamat... mekasih ya, follow back.. ;-)

    ReplyDelete

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)