Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, January 30, 2015

Apa perasaan ada anak perempuan sulung?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Dulu, aku selalu berharap untuk mendapat anak lelaki untuk anak sulung. Pada pandangan peribadi aku, anak sulung lebih sesuai jika ianya lelaki. Tak tahu kenapa aku berfikiran macam tu. Aku sendiri pun anak sulung. Mungkin setelah melalui ‘erti menjadi anak sulung’, aku merasakan ‘jawatan’ tu sesuai dengan anak lelaki. Cuma jangan salah faham tau maksud aku ni, ni Cuma pendapat aku waktu pemikiran aku pun masih mentah..

Bila mengandung, aku masih berharap agar dapat anak lelaki. Incik Daus tak kisah, tapi rasanya dia lebih sukakan anak perempuan. Akhirnya, Allah memberi rezeki kurniaan anak perempuan buat aku. Lebih buat kami teruja, bila dimaklumkan kandungan kembar, kembar seiras.

Sekarang, kakak dah nak masuk 5tahun, October tahun ni. Apa rasa ada anak perempuan? ;-) Aku rasa syok sangat..sebab aku dgn kakak dah macam BFF..teman sepermainan dan sepergaduhan gitu..ahaks! 

Wajah 'bodyguard' kesayangan ibu...kemain eksen lagi cara duduk tu..


Kakak, dari segi jiwa dalamannya, aku rasa lebih sama macam aku. Kakak kuat hatinya…sangat kuat azamnya. Kalau itu kakak nak, kakak akan nak itu juga. Yes, exactly like me! Pada aku, tak ada benda yang mustahil untuk kita perolehi kalau kita berusaha. Kalau kita duduk je kat situ dan mengharap kehidupan kita bertambah baik, memang ‘SELAMAT TERUS BERANGANLAH YA…’.

Kakak banyak cakap (dengan family je lah..ada je benda nak tanya..), Ibu kenapa itu, kenapa ini..kenapa bumi ada awan? Apa fungsi awan? Ibu, ALLAH tu mana? Kenapa kakak tak boleh tengok ALLAH? Ya, those are the questions yang kakak selalu tanya pada aku. Jawapan perlu ringkas dan sememangnya jawapan yang ‘real’. So, korang bayangkanlah betapa aku kadang2 bagaikan nak tercekik air liur sendiri setiap kali kakak bertanya.. arggghhh..kakak, kenapa tak tanya kat Ibu aje..nape tak libatkan Bapak dalam soalan2 susah ni…huhuhuuhu… *nangeeesss sambil rasa macam nak pi library buat ulangkaji banyak skittt…*


Aku jenis orang yang suka buat sesuatu ikut aturan aku. Dan aku bukanlah orang yang sangat bersabar dan mampu bertabah dengan sesuatu yang ‘slow’. Nampak gayanya kakak pun jenis yang macam tu..kecuali bab berangan tu..itu kdg2 macam Bapak sikit. Cuba bapak kena hadaplah setiap kali balik, kakak akan biasa dengan rutin ‘RULES IBU’. Contoh, bapak, kita tak boleh tengok TV dalam gelap, nanti mata kita rosak..kan Ibu? Bapak, kita tak boleh tengok tab dekat sangat, nanti mata kita rosak kan Ibu? Bapak, baju kena gosok, kalau baju tak gosok nanti kakak tak cantik..kan IBu? Hahahha…punya banyak, ‘KAN IBU?”…sampai naik stress bapak! Hahahha..ya, itulah penangannya bila Isnin-Jumaat, kakak selalu dengan ibu. KAKAK-IBU, dah macam partner in crime..hehehhe..
Macam sekarang, kakak pun nak ada lipstick, kakak pun nak ada compact powder, kakak pun nak ada sling bag..kakak pun banyak koleksi kasut..hahhaa..exactly like me!! Kecuali minat kakak pada lagu, band dan muzik. Minat tu lebih kepada bapak. Dan kecenderungan kakak menulis menggunakan tangan kiri, itu pun ikut Bapak.



Perasaan aku sekarang bila ada anak perempuan? Alhamdulillah, aku sangat bersyukur. Kakak walaupun masih kecil, dah macam ‘sahabat’ aku dah. Kami berbual, shopping sama, masak sama dan bertekak jugak secara berjemaah..hahahha! Especially waktu bapak ada, saja je nak kasik kepala bapak pusing2 nampak bintang…hahah! Ohhh lagi satu, hobi kami..berebut cermin waktu pagi…hahahha…aduiii…sure jiran2 ingat dalam rumah kami ada sampai 10 orang cara bising setiap pagi tu…


Suka sangat buat muka cebik2 cam tu..apake kata budak2 zaman sekarang, duck face? aishhh!



Hmmm..hujung minggu ni nampak gayanya, aku kena buat cupcakes..sebab masuk hari ni dah 4 hari dah kakak asyik mengomel…

“ Lamanyalah kan ibu, kakak nak buat cupcakes…kakak nak buat cupcakes..tapi kakak nak cupcakes coklat..kakak janji, kalau ibu ajar kakak buat cupcakes..kakak akan makan semua cupcakes tu..ok ibu?”


Hahhaha…dushhh..dushhh!! sedih tau statement..hmmm..ni memang kemahiran kakak, mencipta dialog touching… aduuuiii..nampak gayanya mood rajin kena ku binalah di hujung minggu ni…nak2 plak Isnin tu Ibu nak fly…waaahhhhh fly ya ibu..jauh sangat ke tu nak fly nya? Hahahaha…tttuuuunnnnggguuuu..kisah percutian ‘single mingle’ terhebat abad ini..kih..kih..kih…


Salah satu bakat ibu yang berjaya diperturunkan kepada kakak...bakat 'PHOTOGEDIKKSSS'..hahhaha!



 Tapi still suka main benda2 ni..kakak..kakak...


Shhhhh..saya nak bagi tau ni..yang sayalah anak busuk masam kesayangan ibu..walaupun saya dah mandi wangi2..ibu kata saya tetap anak bucuk macchhaaammm ibu sampai bila2.. ;-)

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)