Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, September 16, 2016

Resipi: Ayam Goreng Vanggey yang mudah dicuba!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Salam semua, Selamat Menyambut Hari Malaysia….apa aktiviti u all hari ni? Lepak-lepak dengan family atau nak pi tengok Train to Busan? Macam aku hari ni, we all plan nak panjat bukit...xtaulah passaipa lately ni banyak sangat terlibat dengan aktiviti berstamina tinggi...hahaha...aku nak kurus balik macam dulu...help..help... tapi cammana ni cakap soal kurus tapi tetiba hari ni aku nak share entry makanan ni...saborlah ya wahai teman.. ;-) 

So sempena Public Holiday ni, sure u all pening fikir nak masak apa kan…meh..meh..aku share resipi cubaan pertama aku hasil invention ikut logik tekak aku..hehehe..

Dipersembahkan….


Ayam Vanggey versi diri sendiri…hahhaha

Bahan-bahan yang diperlukan sangatlah mudah didapati dan ringkas sahaja…


1 ekor ayam (saiz biasa)
4 biji bawang besar (dikisar halus)
8 biji bawang merah kecil (dihiris nipis)
3 tangkai daun kari
Kulit kayu manis
Sedikit buah pelaga
1 paket serbuk cili
Sos tiram
Kicap lemak manis
Serbuk cili kasar (chillies flake) – sukatan ikut sukalah ya, kalau suka pedas, letaklah banyak. Aku as usual, sejenis yang suka pedas…hehhehe…

BAHAN PERAPAN AYAM:
Serbuk kunyit
Rempah daging
Sedikit garam
·         Aku perapkan dalam satu jam

Cara memasak:
1.    Ayam yang telah diperap tadi, digoreng dahulu dan ketepikan. Aku suka ayam goreng garing, jadinya aku goreng garing sedikit.
2.    Kemudian, tumiskan bawang yang telah dikisar, diikuti dengan hirisan bawang kecil, kulit kayu manis, buah pelaga dan daun kari. Kacau sehingga kekuningan dan naik bau. Aku gunakan baki minyak menggoreng ayam tadi. Kalau ada serdak-serdak gorengan tadi, biarkan sahaja. Sedap sebab dia garing rangup kalau dicampur sekali.
3.    Masukkan sedikit air, dan masukkan serbuk cili. Perisakan juga dengan sedikit sos tiram, kicap lemak manis dan sedikit garam. Biar mendidih sedikit atau bila kuah dan memekat, masukkan ayam.
4.    Kacau gaul sehingga sebati. Masukkan serbuk cili kasar pula. Biarkan seketika, sampai nampak dah kering, barulah dipadamkan api.

Dari segi rasa, sedap…hahahha…Cuma kurang pedas bagi aku. Next time aku nak cuba masukkan cili kering dan kisarkan bersama bawang.

So, hidangan Ayam Goreng Vanggey ini aku kombokan seperti di bawah…heheheh….

Dari atas sebelah kiri: Udang Goreng Kunyit, Ayam Vanggey, Ikan Goreng, Ulam Timun 
Selamat memasak ya u alls.... 


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)