Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Sunday, September 18, 2016

Aidiladha 2016: Ringkas, Sederhana tapi Penuh Makna....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Aku tak tahulah nak cakap tapi aku rasa tahun ni antara tahun terburuk dalam menyemarakkan blog aku..hahahha…mood ke mana ntah..dah habis Aidiladha, post Aidilfitri pun bertunggak-tunggak. Takpelah, walaupun cerita tu mungkin dah basi pada u all, aku tetap nak sembang gak…heheheh. Pada aku itu memori, esok-esok anak cucu aku nak baca. *Yakin sangat aihhhh*.

Sambutan Aidiladha tahun ini secara besederhana sahaja. Tak ada kuih raya beria. Mostly kami sambut di Masjid An-Nur sahaja. Bagi kakak peluang melihat ibadah Korban dilakukan. Dah besar sikit, dah makin faham.

Us…

Antara intipati khutbah Aidiladha yang sangat bermakna dan menusuk kalbu aku…
“Pertolongan Allah itu sentiasa dekat asalkan kita yakin dan sabar. Ujian itu penguji keimanan. Justeru, kala diuji sentiasa yakin pada Allah, teruslah berpegang kepada agama Allah. Ingat, jangan sesekali menggadaikan agama demi mengejar pangkat dan kuasa. Jangan pernah lemah demi menegakkan syariat agama. Berkorban dan berjihadlah hanya untuk mencari keredhaan Allah…”


Ya betul, zaman sekarang banyak cubaan dan dugaan. Bak kata seorang sahabat, “lebih ramai kak yang menjadi ‘Penunggang Agama’ dari yang bernar ikhlas beragama. Ramai yang suka menggunakan hadis dan petikan agama dalam mempertahankan salah laku yang dilakukan. Semoga aku dan sahabat-sahabatku terhindar dari benda-benda macam ini…Aamiinn…


Ni bukan baju raya yang dirancang..kami mix and match saja…Incik Daus dengan baju melayu dua tahun lepas manakala aku dengan kakak dengan baju kurung je…


Tahun ni ada 10 ekor lembu untuk dikorban di Masjid An-Nur. Ibadah korban bermula seawal 9.45 pagi dan berakhir dalam masa tak sampai satu jam. Setiap ekor lembu dah dibahagikan kepada pasukan urus setia yang berkenaan. Jadi urusan melapah, menimbang dan membahagikan daging dapat dijalankan lebih teratur dan lancar.

Makan pagi pun kat sini aje…makan ramai-ramai, kongsi-kongsi..best! 


Si kakak dua pinggan jugakla bihun goreng… ;-) Incik Daus tak mau makan, busy melapah…


Ye, nampak tu betapa beria mengasah pisau…nak kasi lagi tajam.
Sesi melapah pun bermula….




Alhamdulillah… tahun ini antara tahun yang sangat bermakna bagi kami semua. Semoga diberi kemurahan rezeki dan dipanjang usia untuk bertemu Aidiladha tahun hadapan..Insya-Allah….



No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)