Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, January 17, 2014

Matlamat yang pasti: Mencari Keredhaan Allah...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Today is cuti…!! Happy Thaipussam to all my dearest frenz yang celebrated this festive okay…

Aku, apakah yang aku buat pada hari ini. Sebagai wanita yang cekal, aku tengah cekal di kedai ni…hehehhe..ya, itulah rutin aku semenjak dua bulan lepas, weekend akan turun ke kedai, sama-sama usahakan business kuih-muih frozen ini..well akan aku tulis lebih lanjut dan details bila aku rasa segala set up kedai sudah stabil ya kawan-kawan…

Ok, aku tak tahu bagaimana nak mulakan menulis hari ini..

Semalam, hati tiba-tiba terasa nak membuka facebook, setelah sekian lamanya aku tak buka facebook dan melihat perkembangan rakan-rakan atau update hal terkini. Mungkin sebab aku malas nak melayan masalah mental setengah orang yang suka melihat update orang lain and then buat cerita yang macam-macam. Lebih sakit lagi ada segelintirnya pula jenis yang suka nak baca update orang lain, lepas tu nak sakit hati sendiri..tak faham akulah..

Tapi entah kenapa semalam, aku tergerak hati untuk tekan button ‘Home’ tu..tiba-tiba terbaca perkhabaran tentang perginya seseorang yang pernah menjadi rakan sekerja aku di syarikat lama. Terkesima kerana usianya juga masih muda, baru menginjak 37tahun dan pemergiannya akibat kanser usus. Bulan lepas, seorang sahabat lama aku pergi juga ketika usianya masih muda, 33 tahun. Meninggal dunia akibat serangan sakit jantung yang pertama. Arwah rebah ketika usai main paintball. Pertengahan tahun lepas, seorang sahabat juga meninggal dunia setelah selesai berjogging, juga akibat serangan sakit jantung, ketika usianya 32 tahun. Allahuakbar, maha suci Allah, akan pada benarnya soal hidup, mati, ajal, maut, jodoh, kaya, miskin, susah atau senang, segalanya atas ketentuan-NYA juga..merancanglah kita sebaik perancangan sekali pun, sesungguhnya perancangan Allah juga yang benar.

“Aku muda lagi…lambat lagi nak mati..” Ternyata ungkapan itu pada aku sama sekali tak relevan. Dan buat aku sendiri muhasabah diri, untuk lebih bersiap sedia menghadapi kematian itu. Kadang-kadang aku lihat keliling, kemudian melihat diri sendiri. Cuba bertanya pada diri sendiri, apa sebenarnya yang aku inginkan dalam hidup? Terimbas pula kursus ESQ yang pernah aku hadiri di syarikat lama. Tanyakan pada diri, apa yang anda sebenarnya mahukan? Mahu hidup senang, mahu membahagiakan kedua ibu bapa, mahu ada kereta mewah, atau mahu barangan berjenama? Nak gelang emas sampai ke pangkal lengan atau nakkan penghormatan dan penghargaan orang lain? Satu perkara sebenarnya yang patut kita letak dalam hati, adalah cita-cita mahu mencari ‘Keredhaan Allah’… itu yang selalu kita lupa, dan itu juga yang kadang-kadang aku sendiri lupa…



Terus-terang aku katakan, bukan mudah mendepani cabaran baru di tempat kerja baru dengan persekitaran yang sama sekali berbeza. Adakalanya aku sendiri dengan jujurnya mengakui bahawa aku hampir hilang diri sendiri. Kalau dulu, aku tak pernah sempat pun nak ambil pusing hal remeh-temeh tapi sekarang dah jadi sebaliknya. Perubahan yang aku sama sekali tak suka. Aku adalah orang yang sangat suka apa yang aku buat dan aku suka belajar sesuatu yang baru. Ini kerana pada aku peralihan seharusnya memberikan aku input baru. Menambahkan satu lagi penanda aras dari segi intelektual diri.

Akhirnya satu hal yang buat aku sendiri terkesima dan semakin muhasabah diri, adalah KEMATIAN. Di kala semua orang sibuk dan kalut menyatakan duit tak cukup, gaji tak cukup, semua pun tak cukup…ada tak sesiapa yang bertanyakan diri, amal kita nak hadapi Allah, sudah cukupkah? Duit tak cukup, selagi masih punya kudat, kita boleh ikhtiarkan. Tapi kalau amal tak cukup, di dalam sana..mana kita nak cari?

Allahuakbar..sungguh aku muhasabah diri….

Buat Allahyarhammah Kak Erni Zurita, Allahyarham Abg Charlie dan Allahyarham Roslan..Al-Fatihah…



No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)