Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, February 28, 2013

Tip Memilih Barangan Keperluan Bayi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alllooowww...

Huh, hari ni jiwa sangat kacau bilau..dua tiga ari ni dah rupe P.I...mengumpul bahan dan bukti...bukti ape, uppppssss....saje, dulu kan cite2 nak jadik lawyer, time ni pun la kalau nak practise buat hujah2 bernas...tadi sepanjang hari event kat RTC Gopeng..besor rupenye tempat ni tapi sayang tak ramai orang...

hmmm...ok, bagi mengurangkan rasa stress, apa kata kali ni sembang pasal my kakak tomeitomeito...

Our ‘kakak’ kan dilahirkan preemie’s, jadinya, kulit dia sangat sensitif. In fact, sampai sekarang aku masih lagi menggunakan sabun cuci baju khas untuk dia yang ‘Hypo-Allergenic’. Baju ‘kakak’ pun akan aku basuh berasingan, maksudnya takkan dicampur dengan baju kami yang lain. Pernah dulu, bila dia dua tahun, aku ingat bolehlah kot nak cuba tukar sabun basuh baju ni..dan kesannya, bila dia pakai baju, dia akan gatal2 dan mula naik merah2. So terpaksalah kekal setia dengan sabun ini. So far, memang sabun basuh baju ini sangat sesuai untuk ‘kakak’. Aku pernah try tukar jenama lain, dari jenis liquid jugak, tapi tettttt, kulit dia xmau terima. Baiklllahhh anakku.. ;p



Sabun mandi ‘kakak’ pun sama, dulu kami memilih yang jenis  ‘Hypo-Allergenic’ juga, tapi jenama Johnson’s & Johnson’s saja. Alhamdulillah, dia serasi. Tapi biasalah, mak aku selalu komplen cucu bau tak wangi walaupun lepas mandi…hehehe…Yelah, sabun dengan rumusan ‘Hypo-Allergenic’ ini memang takde bau ya kengkawan. Then, aku try tukar yang ada bau skit. Itu pun bila dia dah umur nak masuk dua tahun.

Bedak, sampai sekarang aku masih xbagi ‘kakak’ pakai sebab pernah dulu kami cuba, terus naik merah-merah. Sebab lain, dulu time aku pergi satu seminar kesihatan tentang Penyakit Asma, doktor yang kasi ceramah tu memang tidak menggalakkan pemakaian bedak bagi bayi kerana dibimbangi molekul bedak tu boleh menyebabkan gangguan pernafasan atau alahan. Seperti yang kita sedia maklum, baby yang dilahirkan preemie’s ini sistem pernafasan dia tidak begitu kuat sewaktu kecil, malahan antibodinya juga lemah. 


Dan ini satu lagi produk yang aku masih pakaikan pada dia sampailah sekarang. Tapi ini antara produk yang aku sangat suka. Sebab bau dia wangi, macam coklat…rase nak makan gitu..hahah! Buleh gitu? Krim ini boleh elakkan dari ruam-ruam merah pada punggung dan celah peha. ‘Kakak’ tak tahan jugak kalau pampers dia dipakai lama… hmmm, my daughter! Ini gak salah satu problem anak pra-matang, kulitnya sangat sensitif. 





Apa pun pada aku dalam memilih barang keperluan untuk anak-anak adalah KESERASIAN bukan jenama. Kadang-kadang, kalau kita pilih jenama mahal sekalipun, kalau xsesuai untuk anak kita, masih kekal tak sesuai juga. Pada akulah, yang penting:



  1. Senaraikan keperluan secara umum. Sekiranya anak anda dilahirkan tanpa sebarang kondisi kesihatan tertentu, bajet dilihat sebagai kriteria utama dalam memilih barang.
  2. Cuba lihat adakah produk itu serasi atau tidak dengan anak anda (TERMASUK SUSU FORMULA). Perhatikan sebarang kesan dalam tempoh 1-7 hari selepas pemakaian kali pertama.
  3. Teliti kandungan sesuatu produk.


Dan sebagai ibu yang concern terlebih, ini kandungan ekstra dalam beg aku tiap kali kami kuar…heheheh…


EKSTRA TIP: Kulit baby yang baru lahir selalunya kelihatan merah, berkedut, kering dan adakalanya agak mengelupas. Kulit baby ni akan perlahan-lahan adapt dengan situasi luar. Lama kelamaan akan hilang. Jadi, janganlah risau sangat ya. Dalam masa sebulan, oklah. Satu lagi, untuk ibu-ibu yang ada anak yang lahir pra-matang ini banyak bulu roma halus di muka dan belakang badan. Anak aku pun hadapi situasi yang sama...selalu opah cakap "Kesian cucu opah ni, banyak betul bulu badannye...bila besar nanti macam manalah..." ...hehehhe..buleh wax kot opah....ahaks! ;p Selain itu, susu badan adalah penawar paling mujarab nak cegah demam kuning. Dan susu ibu jugaklah yang berupaya membantu menguatkan antibodi anak pra-matang, ini aku observe dari pengalaman sendiri...

So, pilihan tepat terletak pada keserasian baby anda....

Itu saja ya tuan puan, knowledge sharing..ta ta ti ti tu tu!

Harta paling berharga buat kami....alhamdulillah....


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)