Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, February 8, 2013

Resipi: Kerabu Daun Selom

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Alooowww frenz...

Kali ni aku nak share satu lagi resipi kerabu. Aku pun tak tahulah apa penyakit yang menyerang asyik nak makan kerabu je kan... namenya kerabu daun selom (aku tak taulah kalau negeri lain panggil ulam ni ngan nama lain..tapi aku panggil selom..)

Untuk mendapatkan gambaran jelas, ulam apakah itu...meh aku tunjukkan...

Inilah WATAK UTAMA

Salah satu ramuan utama : Beras yang digoreng tanpa minyak, kemudiannya dikisar
Ok, jom kita check di antara ramuannya (aku agak2 je, so anda semua pun pandai-pandailah ya dalam mengagak...)


  • 1 ikat daun selom (dicuci bersih dan guntinglah bagi kecik saiznya..ikut sukalah nak besar mana)
  • 3 sudu besar kelapa goreng (kelapa parut, digoreng tanpa minyak, kemudian dikisar sekejap..nak tumbuk pakai lesung batu pun ok..tumbuk kejap saja)
  • Cili kering, bawang kecil, udang kering (ditumbuk atau dikisar..tapi jangan tumbuk sekali dengan kelapa diatas ya..buat asing-asing). Kemudian tambahkan sedikit air asam jawa dalam ramuan yang ditumbuk ini. 
  • Serbuk beras goreng, seperti gambar di atas (bila campur beras goreng ni, dapat bagi rasa lemak-lemak pada kerabu)
  • Sedikit garam.


Cara Membuat:

Senang saja. Campurkan saja semua bahan tadi. Gaul rata dan sedia dihidang.

Senang tak..???.  -___- (suke2!)

Inilah hasilnya...


Selamat Mencuba!!

Tatatititutu!

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)