Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, February 11, 2013

Husin Mon dan Jin Pakai Toncit

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Dah 4 hari tertunda nak menulis tentang kisah filem ini. Aku dan Incik Daus memang dah lama tak pergi tengok wayang. Last show that we manage to go is Seefood (errrr...menolak segala filem yang aku pergi tengok sendiri atas tuntutan kerjalah ya...).

Sepatutnya aku dah tengk filem ni time preview lagi tapi disebabkan kerja lebih utama (ewaahhh, macam bunyi pekerja Anugerah Cemerlang..heheheh), jadinya bila dah keluar di pawagam barulah berkesempatan tengok. Since tiket dapat dua, maka call Incik Daus cepat2, mintak dia balik cepat..show jam 9.30 malam.

My Verdict: Gila punya best dan kelakar. Dari show mula (tak sempat sampai 10 saat pun..), semua orang dah start gelak. Walaupun garapan kisah Husin Mon dan Jin Pakai Toncit ini kelihatan sangat ringkas tapi by knowing karya Abang Mamat selalunya punya makna tersirat. Betapa digambarkan masyarakat kita yang semakin memandang kebendaan. Mereka yang 'JATUH', dibiarkan terjatuh terus sedangkan sebagai manusia, kita perlu sama-sama bersatu membangun masyarakat. Aku paling suka dengan aksi-aksi spontan dan tak terfikir dek akal, macam adegan main galah panjang tu. Teringat zaman kecik2 dulu. Punyalah camera trick tu berjaya memperdayakan kami semua. Ingatkan tengah bertarung ke apa, rupanya main galah panjang. Hahaha! Aduiii, see, how actually Mamat Khalid manipulate us. Pada aku, menonton filem Abang Mamat, selain gelak seronok-seronok, kita kena duduk dan berfikir mana hala tuju yang dia nak sampaikan. Aku bukanlah perngkritik hebat tapi aku seronok tengok filem ini. Walaupun terus-terang aku cakap, Incik Daus sebenarnya peminat tegar filem-filem Abang Mamat ni. Bayangkanlah kalau Man Laksa tu dia boleh hafal dialog dan scene. Aku dulu kalau tiap kali dia dok ulang tengok Man Laksa tu, rasa macam, kisah apa ini, aku tak pahamlah...lama-lama aku semakin faham.

Bila kerjaya baru aku ini memberi peluang untuk aku bekerja secara tidak langsung dengan Abang Mamat, aku jadi semakin suka untuk mendengar buah fikiran dia. He only said something that relevant to his anak bangsa. Setiap scene yang direalisasikan di dalam filem beliau mempunyai maksud tersendiri. Walaupun sekadar bendera di Dewan JKKKK Kg tu..pada dia ada maksud yang cuba disampaikan, dalam sinikal.

Tapi, masing-masing punya selera..bagi kami, kami sangat enjoy nengok filem ini..



Terima Kasih Abang Mamat dan Kak Intan sudi belanja kami ini.... ;p

Komen aku yang pasti: Tengok citer ini macam terapi pada aku, nampak ajer muka Abang Mamat, aku terus cakap..

"Terima kasihlah sebab hilangkan penat dan stress saya bekerja sepanjang minggu. Aduii, lama dah tak gelak kuat-kuat macam ni.." (macam Jin Baragas bak kata lecturer PR aku dulu...hehehehe).

Kali ni kami bawak 'kakak' sekali..asal scene malam, dia mintak bapak dia tutup muka dia...die nengok ikut celah-celah jari jer..bila scene siang, baru tengok rileks..hahahha..

Siap lepas abis movie, teman ibu ngan bapak 'mengeteh'..huhuhu..

Muka jam 12 tengah malam..her first night out ever..I mean, at this hour...


Pada yang tengok filem ini, aku sarankan sangat-sangat pergilah tengok. Bawak mak ayah, anak-anak sebab filem ini memang sangat kelakar hokeeeyyy...ooo, dan Abang Mamat ada selitkan unsur CGI dalam filemnya ini. Incik Daus siap dok ulang-ulang dialog filem ini. Kadang-kadang tersengih sorang-sorang. Bila aku tanya kenapa, leh plak dia kata sebab teringat watak sekian-sekian...Incik Daus ni slain filem Abang Mamat, filem Allahyarham P.Ramlee je yang dia selalu hafal dialog-dialog ini.

Sampai hari-hari dok ulang:

"Nanti kita pergi tengok filem ini sekali lagi ya..."

Ish..ish..sungguh-sungguh..tapi disebabkan aku baik..kali ini aku belanjalah...huhuhuhu...bawak mak ngan angah sekali...jom, tiket dah beli jam 3.30p.m..tatatititutu!




No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)