Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Wednesday, June 3, 2015

Resipi: Kek Horlicks+Kaya Stim (Steamed Horlicks Kaya Cake)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ni nak share menu ringkas sangat. Ringkaslah pada aku bila bercakap tentang pembikinan sebiji kek. Aku actually, bukan penggemar kek yang terlalu manis dan banyak sangat krimnya. Aku rasa aku pelik skit kot..hahhaa..yelah, waktu semua orang berlumba2 mengkagumi kelazatan pavlova..red velvet bagai..aku tetap setia dengan butter cake..cheese cake..kek pisang...see...i is sooo orang lama in cake taste. In fact orang lama pun dah berubah citarasa...kan????

Kek Horlicks Kaya Stim ni dah lama sangat aku nak cuba. Sebab? Sebab aku penggemar horlicks..ahaks! So adalah di satu hujung minggu..ada skit masa terluang...ku gagahkan ke dapur dan membikin resipi ini. Resipinya aku dapat dari Miss B: everybodyeatswell.blogspot.com. Thanks a million for the superb easy recipe!

Ok...meh aku share bahan-bahan yang diperlukan...



LOYANG: 8 inch (empat segi)

BAHAN A:

250 gm butter
100 gm gula perang (brown sugar)

BAHAN B:

6 biji telur

BAHAN C:

100 gm evaporated milk
100 gm susu pekat
125 gm horlicks
125 gm kaya (aku pakai pandan kaya..bagi bau dia lebih harum...)

BAHAN D:

185 gm tepung
1 sudu kecil baking powder

(Aku guna tepung self-raising flour, so aku x masukkan lagi baking powder).

CARA MEMBUATNYA:

1. Butter tadi pasti telah dibiarkan seketika pada suhu bilik. Masukkan dan kacau dengan kelajuan sederhana sehingga sebati.
2. Kemudian, masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar sehingga adunan menggebu. Setelah siap, asingkan. Periuk stim bolehlah dipanaskan terlebih dahulu agar air dia benar2 mendidih.
3. Dalam mangkuk berasingan, campurkan kesemua Bahan C, Kacau secara manual menggunakan spatula sehingga sebati. Kemudian, masukkan adunan tersebut ke dalam Bahan A tadi dan putar dengan kelajuan perlahan sehingga sebati.
4. Akhir sekali, masukkan Bahan D dan kacau sebati menggunakan spatula.
5. Sediakan loyang. Lapik dengan kertas baking (kertas minyak) dan sapukan loyang dengan sedikit mentega/marjerin untuk memudahkan nak keluarkan kek nanti.
6. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan tutup menggunakan aluminium foiled.
7. Kukus selama anggaran 1 jam 15 minit. Kukus pada api kuat untuk 15 minit pertama sebelum dikukus pada api sederhana selama 1 jam berikutnya. Aku gunakan periuk stim yang besar juga, so proses masak berjalan lancar.

NOTA: Bila kukus kek ni, makesure kek ditutup rapi supaya air dari permukaan tudung periuk stim tu tak masuk ke dalam kek.

Alhamdulillah..siap..wangi u alls baunya..




Tak sempat nak simpan lama...kahwinkan dengan Teh O Panas..peeehhh..tak sedar pun dah nak abis..hehehhe...


Tekstur dia lembut, ringan dan sedap berlemak...



Selamat Mencuba yer.. ;-) 






1 comment:

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)