Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, May 8, 2014

Resipi: Sotong Goreng Tepung

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hahahah! Muak tak minggu ni empunya blog ini perasan Masterchef asyik nak share resipi aje..bukan resipi 5bintang pun presentationnya..simple aje..tapi rasa tu memang aku guarantee, 5stars! *kibas apron skit..hahahha!*

Sotong goreng tepung ni, aku buat ikut suka selera aku dan Incik Daus...kalau makan kat kedai tu, kadang-kadang rasa frust sangat bila makan sotong goreng tepung, yang tepunngnya macam nak buat cucur, lebih tebal dari isi sotong yang cinonit aje kat dalam..maka atas rasa frust itu, aku pun beria-ia lah cuba dan cuba membuatnya sampailah jadi macam ini...


Bahan-bahan yang diperlukan:
Sotong (pilih saiz besar), potong ikut saiz boleh sekali ngap dalam mulut.
Serbuk Mc Cormick, yang untuk bagi empuk daging tu..aku pun tak ingat nama penuhnya..tapi bubuh serbuk ni dahulu pada sotong supaya dia lebih lembut dan tak liat…)

Tepung tempura
Serbuk kari daging

Serbuk kunyit
Serbuk lada hitam

(segala jenis serbuk ngan tepung tempura ni, satukan dan gaul sebati. Kemudian, hiris daun kari bagi naik bau)
2 biji telur (ambil putihnya sahaja)

Cara membuat:

1.       Gaulkan sotong ke dalam putih telur. Kaup balikkan kemudiannya di dalam adunan tepung.

2.       Goreng di dalam minyak yang panas. Minyak biar banyak, sebab teknik gorengannya biar deep fried.

3.       Angkat, toskan, dan sedia dihidang. Makan panas-panas, lagilah yummy!!!

 Just nak share, aku kalau buat sotong goreng tepung ni, aku suka pakai tepung tempura jenama Bestari ni..
 
Tepung ni, dah ada campuran garam tau, so u all tak perlu tambah garam ya. Dan serbuk perapan Mc Cormick tu pun, dh ada kandungan garam..so janganlah tambah garam lagi dalam adunan atau dalam telur putih tu. Rasa dulu, jangan bubuh serbuk perapan tu banyak sangat juga. Takut nanti masin gila. Rasa dulu tau, aku dah bagi tau banyak kali dah ni...kalau "Laukku terlebih masin", silalah jangan salahkan aku...okay ya anda2 sekalian... ;p

Senang je kan..cuba ya jangan tak cuba..!

 Wokey, tatatititutu!!!

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)