Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, May 26, 2014

Berfikir di luar kotak atau masukkan aje diri dalam kotak tu... ;p

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.....

“Think Outside the Box”, what would it be when someone discussing about this idea? Fikir luar kotak? Kotak apa, kotak tisu atau kotak coklat penyimpanan barang tu? Hehehhe…aku taklah nak sembang serius sangat..saja suka-suka nak share yang aku ada t-shirt ‘Think Outside the box’ ni…ahaks! ;-) Boleh ek entry cam gini?

Well, marilah aku share my thoughts sikit ya..sikit saja, sebab aku taklah bagus sangat..sekadar ulasan aku tentang ‘think outside the box’ ini…



Phrase berkenaan pada aku sangat bagus sebenarnya jika disemat ke dalam otak kita semua. Kesimpulan pendek bagi ‘think outside the box’ ini amat mudah, iaitu INOVASI. Kalau anda dapati diri anda adalah insan atau manusia yang selalu come out with new idea or at least innovate other ideas to becoming more simple..or you would initiate something new and must say, brilliant ideas…itu barulah pada aku dapat diklasifikasikan anda sebagai orang yang sentiasa menggunakan otak dengan lebih pintar. Tapi kalau sekadar ‘duplicating other ideas’ atau sekadar ‘rename’ the ideas instead of rebranding…apa kata anda elakkanlah diri dari mengatakan orang lain sebagai orang yang ‘not think outside the box’…ishhh..apahal aku asyik nak tersalah eja ‘box’ kepada ‘boss’ ni..hahahah! Takkanlah ‘boss’ dengan ‘box’ dah sama plak dah…adeiiii..mau aku kena transfer ni kalau aku samakan ‘boss’ dengan ‘box’..kih..kih..nak-nak plak kalau ada rakan sekerja yang sudi jadik ‘batu api’ kannnn….hihihihi…upppssss…terbabas sudahhh..nak cerita lain, jadik cerita lain plak dah aku ni…

Ok…aku nak pendekkan cerita, marilah kita berkongsi ilmu…apa yang perlu ada pada kita agar kita berupaya melatih diri kita supaya sentiasa menjadi manusia yang ‘Think Outside the Box’…ini pada pendapat akulah ya kawan-kawan sekalian..

  1. Anda perlu berani mengambil cabaran dan berani juga untuk mencabar serta mengubah diri. Paling-paling utama dalam hal berani mengambil cabaran ni pada aku, jauhkanlah diri anda dari terus mengatakan ‘Tidak’, ‘Tak Mahu’ atau ‘Tak Boleh’. Sebaliknya pada aku, tak salahkan kalau kita usahakan dulu. Cuba motivasi diri dengan ‘Saya cuba dulu..’. Sebabnya, sesuatu hal yang susah, atau yang kita tak pernah buat, bila tugasan itu diamanahkan kepada kita, akan membuatkan kita perlu berfikir di luar kotak. Kita sudah atasi masalah pertama iaitu, kita sudah tak takut untuk keluar dari ‘kotak’ yang membelenggu diri..kita ambil cabaran tersebut dan kita keluar dari ‘comfort zone’ kita. “If you never venture outside the box, you will probably not be creative. But if you never get inside the box, you will certainly be stupid.” Itulah pada aku keseimbangan yang perlu ada.
  2. Lagi satu, pada aku, individu yang mahir berfikir di luar kotak ini adalah individu yang sering diperlukan bila ada masalah yang meruncing. Mereka ini juga dikenali sebagai ‘problem solver’. Bukannya yang bila ada masalah, duduk aje menunggu orang selesaikan masalah kat dia. Dan bila orang tolong selesaikan plak, siap kondemkan lagi orang tu. Ish..ish...tak baik tau!
  3. Berfikir di luar kotak juga memerlukan daya fikir yang kreatif. Banyak mulakan pencarian idea dengan menjawab ‘Why?’, then tahu what is the purpose of doing things. Untuk mengasah pemikiran yang kreatif, pada aku selain membaca, pengalaman itu amat penting. Meskipun ada yang beranggapan ‘seniority’ itu tak penting, tapi dalam mengasah daya fikir yang kritis dan berdaya saing, pengalaman sangat penting. Dari mengharungi pelbagai pengalaman dalam hidup dan kerjaya, barulah seseorang itu bijak menangani situasi dan sering dapat memikirkan idea baru yang bernas dan member manfaat. Kreatif dan cantik, pada aku adalah dua criteria yang sangat berbeza. Kreatif adalah usaha untuk berfikir menghasilkan sesuatu yang bersifat ‘segar’ dan lain dari yang lain. Manakala cantik pula sangat subjektif bergantung pada judgement mata masing-masing. Itulah masalahnya bila mana orang selalu salah mentafsir antara cantik dan kreatif. Kalau selagi seseorang itu boleh deliver tugas yang diberi dalam masa yang sangat terhad atau dalam tempoh deadline yang diberi...itu dah dikira kreatif. Sebab dia berfikir untuk menyelesaikan tugasannya (daripada sibuk dok cakap dan kritik orang aje, tapi ngkau pun tak leh nak buat apa yang orang tu buat kan....dan oh ya, kalau setakat tau out source aje, itu pun bukan practise think out of box yang positif ya...). Dan bila hasil kerja yang siap tu boleh membuatkan orang berkata ‘Wow!’, maka itu menunjukkan hasil kerja orang itu sangat baik dan inovatif.

Bagaimanapun, sukacitanya aku ingin menitipkan pesan…jangan sesekali gunakan konsep ‘To think outside the box’ ini untuk mengenakan orang lain, menjatuhkan orang lain, memberi rasuah, menerima rasuah atau untuk menyalahgunakan kuasa dan mengembungkan poket sendiri…No..no..no! Tak baik tau..berdosa, Allah marah nanti, macam mana? Takut tak? ;p

Ok, itu sahaja corat-coret pendapat yang aku nak share hari ini. Yang buruk itu, atau yang salah pendapat itu datangnya dari aku yang lemah, dan segala yang baik itu sesungguhnya dari Allah jua…


Tatatititutu kengkawan..jumpa lagi nanti..Insya-Allah…

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)