Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, May 5, 2014

Resipi: Ayam Goreng Kunyit


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Kengkawan..semalam masak apa? Saja nyibuk nak Tanya kan..atau makan kat luar aje? As for us, aku duduk umah je..sebab kakak macam dah xsihat…so aku pun taklah ke kedai semalam..duduk rumah, temankan kakak..sambil buatlah apa yang patut dibuat untuk mendapatkan title ‘Isteri Mithali’ kannnn…maka jomlah basuh baju yang berbeg-beg itu..ya, sebabnya last week, aku ke kursus di Cameron Highland, balik last Selasa, hari Rabu masuk office, bos antar aku pi satu lagi talk..khamis, off we go to Felda Residence Hotspring, Sungai Klah, Sungkai, Perak. Maka, beg aku pun tersadai. Incik Daus plak balik Rabu malam, dihumban lagi satu beg hasil outstationnya itu. Abis balik dari weekend getaway tu. U all rasa, berapa banyak lagi beg akan tersadai di hari Ahad yang permai ini… hmmm… akak terasa sangat pasrah…uhukk…uhukkk….
Wahhh..panjang dah intro aku ni..kate nak cite pasal masak-masak..skali pasal beg plak dah…ko nak masak beg ke kaedahnya ni Cik Puan Besar…??? Hehehhe..ampun akan kemelalutan aku okay…actually semalam, ajak mak aku melepak kat umah..saja, dah lama rasanya tak main masak-masak…buleh gitu? So aku pun menunjukkan master skills aku, eceh..ceh..master la sangat..setakat masak Ayam Goreng Kunyit, Ikan Kembung Singgang dengan sotong goreng tepung…sambil masak, sambil mendobi baju…  *tetap nak jugak citer pasal kain baju….orang lain pun basuh baju gak la erny oiiii…sudah2lah okay…*

So untuk hari Isnin yang permai ini, meh kita share resipi Ayam Goreng Kunyit dulu la ye…ringkas je, tapi saja..suke ati aku nak perasan hebat share resipi…hahahahh!
 
Bahan-bahan:

Isi Ayam (potong kecil-kecil, lumur garam kunyit, biarkan seketika)
Bawang Bombay (dihiris bulat)
Bawang putih (dihiris, kuantiti, ikut citarasa)
Cili merah (dihiris nipis)
Sedikit sos tiram

Sedikit serbuk lada hitam

Cara membuat:

1.       Goreng dulu isi ayam tadi, kalau suka garing, gorenglah sampai garing. Kalau tak suka, gorengla ikut yang you all suka ya…then toskan.

2.       Kemudian, tumislah bawang Bombay tadi ngan bawang putih. Agak naik bau, masukkan pula hirisan cili merah.

3.       Masukkan isi ayam yang dah goreng tadi, kemudian, masuk sos tiram dan serbuk lada hitam. AKu dh tak tambah garam dah sebab sos tiram tu pun dah masin kan…

4.       Tara…sudah siap! Tutup api tu, dah..silalah menghidang…

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)