Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Sunday, October 6, 2013

Happy Birthday Our Saffiya Arissa..3tahun sudahhhhh...!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

6 Oktober 2013..genap dah 3tahun kakak...ermmm..dah malam2 buta cam gini barulah sempat nak mengarang blog..burfday girl baru tidur...manja kemain hari ni..mcm tau2 aje..hari ni burfday die..leh demand macam-macam...hehehhehe...

Hari ni seharian membelek dari satu folder ke folder, melihat kembali semua gambar kakak. Yang nak tergelaknya, sambil-sambil tengok, tiba-tiba kakak menangis...

"Bu....anganlah bu...kakak ayang bu...kakak nak ayang bu..." (Ibu, janganlah ibu, kakak sayang ibu, kakak nak sayang ibu....)

Nak tahu kenapa kakak menangis, errrmmm..sebab kakak cemburu tengok ibu pegang baby...hahahha...kakak takut Ibu sayang baby lain..ambik anak lain..walhal itu gambar kakak pun masa kecik...tapi budak kan..dia macam pelik...itu bukak kakak, katanya..ada dekat setengah jam kot aku memujuk dan terangkan setiap satu..

"Kakak, ini kakaklah, masa baby..kakak ni...ini anak Ibulah ni...masa kecik..kakak macam ni lah..."

Aduiiii...sempat senyap jap..then nangis plak lagi bile tengok Opah plak pegang baby...aduiiii...fening-fening...jenuh Ibu explain...

This are those pictures of her..yang mana aku tak sempat nak share sepanjang awal kelahiran kakak...tahun 2010 dan 2011 adalah tahun tumpuan hanya pada kesihatan kakak..segala imunisasi wajib dan segala menu makanan untuk kakak, yang aku harus aturkan dan hafal...

So..apa kata setelah genap usia kakak 3 tahun ni, kita flash back ke moment itu...

Bertabahlah ya kawan-kawan..banyak gambarnya ni...


Okay..ini gambar aku masa mengandung 7 bulan...time ni aku dah tahu yang pasangan kembar kakak dah meninggal di dalam perut. Aku time ni mohon keluar dari ward daripada doktor untuk kembali bekerja. Bukan sebab sangat-sangat rajin ya...tapi sebab aku tak nak duduk hospital dan terus meratapi kematian anak aku..sedangkan aku perlu kuat untuk anak yang masih hidup...so aku discharge, masuk kerja semula..dan masik report ke ward selang tiga hari untuk check darah...untuk mengelak kuman dari arwah anak aku yang masih di dalam perut waktu ini merebak ke dalam darah, sebab ia akan menggugat nyawa aku jugak kalau hal itu berlaku. Dan gambar ini kawan-kawan aku yang aturkan what so called photoshoot di tepian tasik Shah Alam untuk hiburkan hati aku...thank you so much for this...baru aku teringat yang aku memang tak ada gambar mengandung time perut memboyot gini langsung..sebab aku asyik ulang alik hospital je... again,thank you so much!



Dan dua minggu selepas gambar di atas diambil...aku pun selamat melahirkan kakak. Ini setelah 3 hari kakak dilahirkan..doktor terpaksa tiubkan kakak, sebab kakak tak tahu nak menyusu..lebih tepat lagi menghisap..dan kami dah cuba pakai syringe..kakak tak pandai juga untuk sedut susu. Namun aku bersyukur atas nikmat Allah, kakak selepas dilahirkan..lepas paeds check semua, kakak berpeluang menyusu the first kolostrum waktu dalam OT lagi..time tu, kakak tahu plak nak menghisap..kuasa Allah..syukur pada-MU Ya Allah...


Ini muka excited Bapak..setelah sebulan kakak di Paeds, begitu jugak dengan Ibu dan Bapak, semua check-in sekali...akhirnya, kakak dibenarkan pulang. Ini antara gambar terawal kakak..kecik je kan...gambar kat atas tadi nampak macam besar sangat je kan..tak..inilah kakak..waktu lahir kecik sangat..kulit berkedut-kedut sebab lahir tak cukup bulan kan...Di PPUM, bila baby masuk Paeds, ibu tak dibenarkan balik. Kena susukan badan. Masa mula-mula, stress sangat..sebab susu sikit sangat, tak mau keluar. Sedangkan berat badan kakak kian merosot..sebab susu aku nak dapat 5ml pun susah. Mujurlah PPUM ni ada Kumpulan Sokongan Penyusuan Ibu,,,ada sorang nurse tu yang ajar aku macam mana nak stimulate susu supaya keluar..sebab aku lahirkan kakak tak cukup bulan..so susu memang tak banyak mulanya, kena stimulate..nurse tu ajar aku mengurut payudara dalam gerakan memutar dan juga tuamkan dengan tuala yang suam-suam panasnya...dan sepanjang susukan kakak, ulam pegaga adalah makanan kegemaran...dan tak lupa..susu juga.

Inilah kakak..tiap pagi kena jemur...alhamdulillah, kakak tak kena demam kuning..tapi mak aku nasihatkan tetap jemurkan setiap pagi selama 30 minit macam ni. Baik jugak, dapat vitamin..heheheh...time ni mak dah beranikan diri pegang kakak..kecik sangat, mak cuak... ;p hmmm..skrang..pun mak dah tak nak dukung kakak,bukan sebab tak berani..tapi dah tak terpikul...hahahah....kakak dah 20kg ye...


Ini plak, medical check-up kakak yang pertama, dua minggu selepas discharge. Baju yang kakak pakai tu memang size petite, tapi masih besar jugak lagi. Ini dari Mothercare. Tapi, romper yang paling ngam untuk saiz kakak yang dalm 1.2-1.5kg time ni adalah dari Pureen, Newborn Baby Petite.. memang saiz padan untuk baby pra-matang. Aku terjumpa dekat Sogo. Beli masa aku dah expect untuk lahirkan kakak awal dari jangkaan....


Ini waktu cukur jambul kakak. Yang tengah mencukur tu adalah Mak Cik Rozi, yang mengajar aku dari mula nak kenal Alif,Ba Ta...sampailah aku khatam Al-Quran. Mak Cik Rozi lah yang mengetuai berjanzi dan semua waktu majlis ni. Seriously, sangat syahdu okay...dua generasi dah kiranya ni... ;p Mana tau kalau ada rezeki, boleh kakak belajar mengaji plak dengan Makcik Rozi bila dah besar nanti...makcik Rozi adalah sangat garang okay, nak-nak kalau baca tajwidnya salah...heheheh...rotan mesti kat sebelah okay.....ahaks!


 Putih, adalah warna tema kami untuk majlis ini...sebab kami pakai saja apa yang ada..tak sempat nak fikir yang lain-lain. Apa yang penting, majlis ni berjalan lancar...


Selesai dibotakkan...heheh...jomlah mandi bunga, kasik bau harum mewangi...heheheh....

Ini plak waktu datang shooting kat opice sendiri...heheheheh...Aco yang ambik ini gambar...suka lighting Aco...tetibe..eh...rinduke pada kenangan bershooting? heheheh...


Haaaa....masa yang dinanti-nanti telah tiba...gatal nak tumbuh gigi...semua pun nak gigit...katil ni adik ipar aku hadiahkan..dari Ikea..tapi berapa kali je pun dia nak tidur kat dalam ni..lepas tu, tak maunya dia..tiap kali letak kat dalam ni, sure terjaga...macam tau2 plak..berbalik kisah gigi, gigi pertama kakak yang tumbuh adalah di bahagian belakang, dekat nak gigi garham tu..Alhamdulillah, sepanjang kakak nak tumbuh gigi..dari awal sampai habis, kakak tak demam. Ada sekali tu jelah yang dia meragam sikit, tapi taklah sampai demam. Dan time tumbuh gigi-gigi depan..semua dia rileks aje...

Tapi, ibu dialah yang sengsara..sebab sakit woooo kakak gigit tiap kali menyusu badan..sabor ajelah...


Time ni kakak dah 8bulan...first time bawak kakak jalan jauh..time ni ke Sungai Petani..selama itu, kami tak bawak kakak ke tempat yang banyak crowd, sebab paru-paru kakak belum kuat lagi. Masih doktor monitor. Time 8bulan ni, barulah berat badan kakak dah ok..tuuu, nampak tak tangan dah start berulas tu? Alhamdulillah. Waktu 8 bulan ni jugaklah kakak baru dapat meniarap buat pertama kalinya. Lega sungguhlahlah rasa. Aku dah naik takut dah, mula fikir macam-macam sebab baby-baby orang semuanya meniarap awal kan, anak kita plak yang lambat. Dahlah masih dalam tempoh monitoring doktor, cuaklah kalau-kalau anak kita tak normal. Alhamdulillah, lepas kakak meniarap, selang dua minggu, kakak mula duduk, berdiri dan mulakan langkah pertama. Semuanya selang dua minggu antara satu dengan lain...


Mengeteh dengan Ibu..kat Pavillion time ni...first time try kakak bawak ke tempat banyak crowd. Oh ya...kakak masa kecik, memang rambut lambat tumbuh. Halus-halus je rambutnya..


10 bulan...first Syawal bersama...seronok sangat2 dapat pakaikan kakak baju kurung..siap tempah okay... ;


Open house raya kami...gaya nak jadik model nampak...cer tengok style kaki tu...hahaha!


Yeayyyy...kakak time ni dah genap setahun...dah pakai tudung...hehehhe...geram nengok die time ni...


Kakak 1 tahun 2 bulan cam tu...dah start buat muka garang tiap kali ambik gambar...

Ohhh..lupe nak add in kisah Bapak kakak...dari dalam pantang, bapak memang banyak membantu. Aku kan bersalin operation, so bapak kena extralah keja skit. Sebelum pergi keja, memang Incik Daus akan mandikan aku dulu, siap breakfast semua, barulah dia pergi keja..bab berjaga malam dodoikan anak pun, bapak terror gak...hmmm...



Buktinya....



Memang dalam banyak-banyak gambar, inilah gambar peberet aku...




Jeng...





Jeng...







Punyalah terror dodoikan anak kan...








Siap dodoikan diri sendiri jugak.....









Hmmmmm...




Inilah dia...hehehhehe



Kemain lena sekali ngan anak kan....aduilahaiii..ini yang buat aku risau....kang anak ke mana, bapak ke mana...cammanelah Ibu nak tidur lena...isk..isk...

6 Oktober 2010, aku bukan sahaja menerima nikmat gembira melihat zuriat pertama kami tetapi aku juga menyaksikan jenazah arwah anak aku dikafan dan disemadikan. Aku masih ingat lagi, malam 6 Oktober itu, Incik Daus membawa sekujur tubuh kecil, kaku ke pangkuan aku..perasaan yang sampai sekarang kalau diceritakan terasa sukar...rindu yang sentiasa hadir dalam diri...



Aku masih menyimpan segala barangan arwah..kemas, tak berusik...tanda ingatan kami padanya...

Buat kedua puteriku, Selamat Hari Lahir..

Untuk kakak, ibu doakan semoga terus membesar dengan sihat, cergas, bijak dan menjadi anak yang solehah..Ibu sayang kakak sangat-sangat...kakaklah segala-galanya bagi Ibu...

Untuk adik, arwah Durratul Khaleeda...mutiara hati ibu dan bapak..sentiasa utuh dalam hati, tak pernah tidak dalam sehari, hati ini merinduimu...namun Ibu yakin, Allah maha mengetahui...kita jumpa nanti di sana ya sayang...Insya-Allah...doakan ibu dan bapak....

Itulah warna hati aku setiap kali 6 Oktober...... 


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)