Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, March 5, 2009

Bercuti ke Bagan Lalang

Dah berapa hari tidak berkesempatan meng’update’ blog. Sibuk sangat. Lepas je mini karnival kelam kabut plak deadline pdf, then deadline bahan balik. Dah macam marathon dah ni. Hari ini plak aku memecut menaip artikel tinggalan rakan sepasukan. Ni baru dapat bersantai sikit.

Hari ahad lalu, habis saja jadual tugasan aku, aku dan Firdaus akhirnya berpeluang menunaikan impian ke Bagan Lalang. Dah lama dah plan tapi dek kesibukan aku, bertangguh berkali-kali. Tapi kunjungan kali ini pun pendek je, sebabkan ada janji photoshoot dgn client. So, dapatlah dua hari satu malam instead of 3 hari yang kami harapkan.

Sign out dari karangkraf sekitar 3.30 pm, terus ambil tol hala ke KLIA. Dari situ kami menghala ke Sepang Gold Coast. Jalan tak sesak, alhamdulillah kami selamat sampai ke Bagan Lalang dalam satu jam. Melewati pekan kecil sungai pelek, aku ngan Firdaus bukak mata besar-besar cari bank. Ada Public Bank, RHB Bank dengan Bank Simpanan. Malang betul, ATM gagal berfungsi, mungkin sebab kad aku ni Maybank. Aku terfikir, macam manalah dengan penduduk kat sini kan. Sebab time aku kat sini, ramai yang menunggu hampa sebab tak boleh gunakan perkhidmatan ATM ini. Ada seorang mak cik tu sampai mengeluh risau tak boleh keluarkan duit dan duit dah takde. ATM yang seterusnya yang ada, kat sg sepat dalam 15 hingga 20 minit perjalanan lagi. Kalau tak boleh juga, terpaksalah ke Morib atau Banting yang agak jauh jugak. Setelah pusing2 dan cuba berkali2 dapatlah jugak keluarkan duit kat BSN. Terus announce pada makcik dan pakcik yang lain yang tengah tunggu. Tiba-tiba je Firdaus dah macam penduduk situ. Lawak! Jadi, untuk anda yg ingin ke Bagan Lalang, silalah sediakan wang tunai yg mencukupi bagi mengelak sebarang kejadian spt ini. :-)

Sekitar jam 5 petang, barulah kami sampai ke pantai Bagan Lalang. Lepas arguement, aku ikutlah cakap Firdaus untuk pilih Bagan Villa Resort. Oklah, harganya untuk weekdays, RM 65 satu malam. Ada katil dan ruang tamu yang comel. Ada TV, aircond, kira oklah. Selain Bagan Villa, ada beberapa lagi chalet yang lain yang betul menghadap pantai seperti Chalet Persatuan Nelayan (RM 100) satu malam. Cantik jugak tapi kami tak perasan mulanya.











Acara pertama malam tu tentulah makan. Owner chalet mencadangkan ke HM Bagan Seafood sebab kami nak makan betul2 kat tepi beach. Malangnya tempat yg kat atas air tu, dah penuh. Aku ajak duduk tempat lain pun Firdaus tak nak. Tetap nak makan yang kat tepi air. Mujur tak makan dlm laut..hehehe, macam terror je nak berenang. Last2 kami makan kat sini....

Menu (jgn terkejut yer..firdaus memang tamak skit kalau bab seafood ni.. J )

Ikan Siakap Stim (sekor, saiz sederhana)
Sotong Goreng Tepung (dlm 2 ekor yg besar tu)
Ikan cencaru bakar (sekor gak, ikutkan die nak dua ekor..isk..isk..)
Tom Yam Seafood (sorang makan)
Pepahat masak cili
Kailan Goreng Ikan Masin (sorang makan)
Set ulam ngan sambal belacan.
Nasi dua
Air










Tau berapa? Hmmm...RM 63.00 je..terkejut kan? Oklah kan untuk seafood. Food dia ok especially sotong goreng tepung, tom yam, ngan kalian dia. Ikan stim die pun ok gak. Pepahat cili jer kureng..tak pedas sebaliknya sangat manis.

Menu yg patut utk 4 org makan tu, berjaya dihabiskan kami. Giler tul..







Balik, terus tersadai...zzzzz....

Esok, kami pusing2 pantai sambil ambik gambar.




Then otw balik, singgah beli ole2 kerepek utk kengkawan, kerepek kucai. Selain tu, aku beli gak kerepek ubi lada hitam, tempeyek ngan tumpi. Gerai kerepek ni namanya Kerepek House, diusahakan oleh Higah Marketing. Kedai dia, tepi jalan. Boleh nampak sebab die kat laluan keluar masuk ke pantai Bagan Lalang. Sempat juga aku dan Firdaus berbual dengan penguasahanya..Bro Kamarulzaman. Tentang perusahaan dan sebagainya. Nak buat macammana, dah reporter namanya...hehehe..

Selain kerepek, kami juga terpaku dgn lukisan dan khat dari pasir laut yang dipamerkan di kedainya. Cantik dan unik. Tulisan khat yang indah dibentuk malah harganya juga berpatutan..di antara RM 15 (paling kecil, tanpa frame) hingga RM 900. Idea seni ini menggunakan nama pena Hanim. Abang kerepek ni cakap, kalau nak tengok hasil seni yang lain oleh pelukis ini bolehlah berkunjung ke Komplek Pusat Islam. Aku tak ambik gambar sebagai menghormati karya ‘masterpiece’ pelukis. Tapi subhanallah..cantik karyanya.

Alastavista Bagan Lalang..nanti kami datang lagi yer...





















































No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)