Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, July 11, 2013

Resipi: Simple Chilled Oreo Cheese Cake


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Bila kita dah berfamily dan ada anak kecik ni, kadang-kadang kita akan terus jadik kreatif..maksudnya bab masak memasak kea tau bab menyelesaikan masalah. Macam aku, boleh dikatakan agak berdikari jugak sebab most of the time aku sorang pun. Incik Daus hanya ada weekend saja. Kalau dulu memang aku dengan mak jelah..adik2 pun jauh.
Ehhh, melalut plak..sebenarnya aku nak story bab kreatif mencipta resipi baru dari bahan-bahan yang sedia ada di rumah…macam semalam..berbuka puasa teringin nak makan dessert..kononnyalah dessert…hehehhe…so malas nak kuar p carik bahan bagai, maklumlah ngan mak je, nak membawa si kecik tu di bulan puasa agak tough jugak ler..so aku godek2 fridge, terciptalah…taraaaaaaa….



Meh2 kita share resipi yang simple ini…bebudak sure suka punyalah…

Bahan-bahan:

2 bungkus biskut oreo (asingkan krimnya, dan hancurkan. Aku hancurkan pakai lesung batu saja…Atau kalau nak mudah, carilah oreo yang dh siap dihancurkan, ada jual tapi biasanya kat kedai bakerila..)
250 ml krim keju (cream cheese)
200 ml krim putar (whipping cream)
1 sudu besar perahan pati limau nipis
½ cawan mentega (dicairkan)
1 bungkus kecil cocoa crunch (hancurkan jugak)
Manik tabur untuk hiasan

Cara Membuat:

  1. Gaulkan mentega yang dicairkan bersama biskut oreo yang dihancurkan. Tekan-tekankan ke dalam bekas. Aku asingkan ke dalam bekas-bekas kecil, mudah nak ambik bila nak makan.
  2. Krim keju dengan krim putar dipukul hingga sebati dan gebu. Masukkan pati limau, putar lagi.
  3. Then, tuangkan ke atas adunan oreo tadi.
  4. Boleh hiaskan guna cocoa crunch dengan manik tabur. Sejuk bekukan dalam fridge.
  5. Sedia dimakan. Kuarkan hanya bila nak makan ya..lepas kuar tu, biarlah kejap dalam 5-10 minit ke..then dah boleh ngappp…yummy!

 Selamat Mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)