Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Sunday, July 7, 2013

Resipi: Ikan Siakap Stim Bersama Asam Boi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Aku sebenarnya suka dengan masakan yang berasaskan steam method ni…ntahlah kenapa..so di antara ikan siakap masak 3 rasa atau masak stim, aku lebih suka yang masak stim..lepas tu dapat plak makan part yang macam pipi ikan tu kan.. * errr, yang bahagian sirip tu..*

So last week tak salah aku..lepas balik dari out station KL tu, mood rajin pun datang.. *Actually lebih kepada kesian family aku, weekend je pun aku dapat masak sedap2..hihihih…sedap ke? Ahaks! *

Maka terhasillah…IKAN SIAKAP STIM/REBUS BERSAMA ASAM BOI..aku olah sesuka tekak…dan sebab malas nak stim, aku rebuskan bersama sosnya..then tutupkan kuali tu dengan penutup..rebus dgn stim ni lebih kurang je pada aku..errr…buleh ke cam tu? Bulehlah ek…

Bahan-bahannya:-

  • 1 ekor ikan siakap (yang aku beli ni adalah 1.2kg, buang sisik siap-siap)
  • 1 biji bawang Bombay (dihiris bulat)
  • 3 biji bawang putih (dihiris nipis)
  • Sedikit halia (aku suka banyak halia sebenarnya..hehehe..hiris nipis)
  • Asam Boi (Asam Limau pun boleh, berapa biji nak bubuh, ikut pada tahap ‘kemasaman lidah’
  •  Masing-masing ya..
  • 5 biji cili padi (ditumbuk sedikit, kalau nak hiris saja pun boleh)
  • 1 batang serai (dititik)
  • 2 biji tomato
  • Sedikit daun bawang dan saderi (dihiris halus)
  • 5 biji limau nipis (diambil patinya)
  • 4 helai daun limau purut
  • Sedikit garam dan gula untuk perisa.


Cara Membuat:
  1. Masukkan air ke dalam kuali, agak-agaklah dengan saiz ikan. Biarkan mendidih.
  2. Kemudian masukkan bawang, cili padi, bawang putih, halia, serai dan asam boi. Masukkan juga pati limau nipis bersama sedikit garam dan gula.
  3.  Masukkan ikan dan tutup kuali anda dengan penutup. Biarkan selama 10 minit.
  4. Buka kembali penutup kuali dan masukkan tomato dan daun limau purut. Biasanya ikan dah masak dah ni. So, sedia dihidang.
  5. Taburkan hirisan daun bawang dan juga saderi di atasnya.







No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)