Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, October 9, 2009

sayangkan anak, tangan2kan?

Itu papatah lama yg sering juga diperdebatkan. Entah kenapa pepatah itu yang terlintas difikiran saat aku menghirup secawan kopi panas setelah kenyang mengalas perus dengan 'mince chicken bun' di starbucks. Aku saat ini sedang menunggu janji temu. Bukan janji indah saat bercinta dan tetapi janji 'kehidupan' yang belum tentu pulangannya. Namun aku berharap yang baik2 nanti..insya-allah.

Melihatkan kecanggihan peradaban generasi-Y kini, kadang2 aku rasakan pepatah itu perlu walau dulu aku juga sering protes dgn ketegasan abah. Itu tak boleh, ini tak boleh! Pergi mana pasti kena bagi tau details, balik jgn lewat jam 10p.m yer..dan itu jugalah waktu tidur ku sepanjang zaman persekolahan..cuma aku berupaya menyelinap keluar bila abah bekerja syif malam. Aku takut dalam berani tapi tak pernah skit pun terlintas utk mengorbankan masa depan.

Itu bezanya remaja sekarang. Kemewahan ada di depan mata.. Apa, tak larat naik bas? Bapak belikan kereta, atau paling tidak pun motorlah. Habuannya? Cemerlang terus kah atau semakin panjang langkah? Kalau dulu, bebudak boleh lagi panjat tangga bas, jalan kaki atau naik basikal..Kenapa larat? Tiada istilah kesian...kerana ibu bapa mahukan anak kenal erti susah..tetapi sebaliknya berlaku kini.

Siapa salah kalau anak2 lebih petah berbahasa ***###!!!! dari santun bahasa yang ada..kata ganti saya awak lebih sedap menjadi gua, lu..kadang2 aku tak faham..dan mungkin ada yg akan mengatakan..ahhh..ortodoks! tapi itu realitinya meski aku belum punya anak tapi memiliki adik2 meniti usia tanpa ayah, cukup membuatkan aku takut dan bertambah peka.

Motor ke sekolah dijadikan motor merempit, kereta yang dibeli ke kuliah jadi taruhan status elit dan jenama baju dijadikan sandaran populariti. Sungguh, anak muda kini semakin kalut hingga buat aku terfikir, modus operandi apakah lagi yg sewajarnya dalam mendidik anak2 aku nanti? Wallahualam..aku tawakal dan masih berdoa yg baik2...amiiinnn....

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)