Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, October 15, 2009

Mental anda STABIL tak?

' Setiap 40 saat, ada 1 orang di dunia ini yang akan membunuh diri!

Tak percaya? Itulah fakta terbaru yg aku terima dari worksyop 'Mental Healthcare' yang aku hadiri.

Di Malaysia hingga 2008, lebih dari 400 ribu manusia menghadapi masalah mental.

Mak aiii..biar real! Apa itu mental problem? Gila ek? Itu yang sume org fikirkan.

"Orang sakit mental ini, orang gila yang suka mengamuk, serang orang, cakap sorang2 then ketawa ngilai2..lari bogel..itu kot sakit mental, GILA!"

Mengapa orang takut mengakui yang mentalnya sedang bermasalah? Bukan semua perihal mental itu adalah GILA. Jika anda sering terasa sunyi, mudah stres hal yang remeh, itu tandanya mental anda tidak stabil atau lebih tepat lagi memerlukan perhatian. Atau jika kadang2 anda bertemu doktor dgn pelbagai gejala spt sakit kepala, sakit belakang, mual dan sebagainya tetapi bila diperiksa..ANDA SIHAT! Itu semua gejala menandakan minda anda sudah membunyikan 'ALARM'..segera dapatkan bantuan!

Anda tidak perlu malu utk berjumpa dgn pakar psikiatrik, atasi masalah yang dialami. Masalah mental bukannya 'GILA' semata2..atau terus menjadi begitu. Lebih baik klasifikasikannya sebagai 'Mental Illness'. Masalah kecelaruan minda yang mampu ditangani menerusi terapi yang betul. Mengapa perlu malu utk bertemu dgn pakar? Mereka tidak akan mentertawakan anda malah sedia utk membantu. Atau jika anda ingin mengatasinya sendiri di peringkat awal..cuba bantu 'MINDA' anda utk lebih tenang dan santai..

CUBALAH..

Mendengar muzik
Keluar bersama teman- menonton wayang
Keluar beriadah dan lakukan aktiviti sihat dan cergas
Tengok cerita komedi dan ketawalah
Bercuti dan lapangkan fikiran..

Jika anda inginkan bantuan, anda boleh ke Jabatan Psikiatrik Universiti Malaya Medical Centre atau ke Persatuan Psikiatrik Malaysia, ibu pejabatnya di Petaling Jaya atau ini alamatnya..

Malaysian Psychiatric Association

P.O. Box 12712,50786 Kuala Lumpur

Email: info@psychiatry-malaysia.org

Web: http://www.psychiatry-malaysia.org

Jangan kecilkan dunia anda lalu tunduk berteleku seakan inilah penghujung sebuah kehidupan..atau jangan diikutkan rasa yang mahukan segalanya sempurna..itu pun boleh buat stress. Lalui hidup dgn seadanya dan ambil masa untuk 'service' minda anda..lebih baik dari 'overhall'..hehehe...

Paling penting, DEKATKAN DIRI DGN ALLAH...itu jgn lupa kerana DIALAH sebenar2nya titik ketenangan...

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)