Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, December 9, 2016

Resipi: Orange Butter Cake, mudah, ringkas dan moist.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera….

Minggu sudah hari Jumaat jugalah…dalam pukul 10 malam macam tu tiba-tiba rasa teringin sangat nak makan butter cake. Punyalah teringin sampai aku nekad nak buat sendiri. Hahahhaa…sindrom orang perempuan, biasalah. Kalau rajin, tak menyempat, kalau mood malas…kirim salamlah nak buat… ;p


Aku pilih untuk buat kek butter yang ringkas menggunakan resipi asas dari Kak Azie…Ini link resipinya Resipi Asal Moist Butter CAke: Azie Kitchen , Cuma aku olah serba sedikit ikut keinginan tekak aku pada waktu itu. Aku actually memang lebih prefer kek yang plain macam butter cake, orange butter cake…dan aku juga lebih menggemari kek klasik seperti kek pandan, kek pisang atau kek marble susu. Kalau kek yang moden sedikit, aku prefer cheese cake.

Untuk tak membebel panjang, jomlah kita segera melihat resipinya…hehhehe… Bahan-bahan, gunakan apa yang ada di rumah sahaja.

Yang tak ada dalam gambar adalah susu segar, lupa pula nak masukkan dalam gambar... 

Bahan bahan:

250 gram butter  (aku guna jenama SCS manakala kak Azie gunakan jenama Anchor)
250 gram tepung naik sendiri
180 gram gula kastor
4 biji telur
1/2 cawan susu segar
*2 sudu besar sunquick oren
*1 sudu kecil esen vanilla
(Bahan bertanda * aku tambahkan sebab aku inginkan wangian oren dan perisanya di dalam kek butter itu)

Cara Membuatnya:


  1. Panaskan oven dalam 20 atau 30 minit.
  2. Pukul butter dan gula hingga kembang, gebu dan bertukar warna menjadi putih (low speed kemudian sederhana kemudian high speed).
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji di selang seli dengan  tepung. Masukkan susu segar dan pukul lagi sampai sebati.
  4. Masukkan dalam loyang saiz 8-9" yang telah dilapik baking paper atau dispray terlebih dahulu.
  5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 180C selama satu jam. (kalau mengikut resipi asal Kak Azie, Kak Azie hanya bakar kek ini selama 40 minit, tapi kek aku masih belum cukup masak setelah 40 minit). Jadinya aku tambahkan masa sehinggalah kek itu siap dimasak setelah satu jam. Api, gunakan atas bawah ya.



Aku sukakan bau kek ini apabila masak...wangi sangat bau oren tu. Sebenarnya kalau nak lebih wangi, gunakan pati oren yang asal tapi mana nak cari buah oren malam-malam kan....so guna sajalah apa yang ada..heheheh...


Tekstur kek ini sangat kena dengan tekak aku. Keknya tidak terlalu ringan tetapi moist dan tidak juga terlalu manis. Memang syok sangat makan kek dengan secawan teh o panas atau kopi o kaw. Incik Daus malam tu juga try makan...dalam dok try abis jugalah setengah kek...hehehhe...tak sempat tunggu sejuk betul. 

Alhamdulillah.... resipi yang sangat mudah untuk ada cuba... 




No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)