Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Saturday, December 31, 2016

Pahit.Masam.Manis. 2016

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hari ini.

31 Disember 2016.

Ya, hari terakhir di tahun 2016.

365 hari.

Itu tempoh bilangan hari yang telah dilalui.

Jika dihitung saat dan masa, pasti terasa takut.

Lama detik waktu yang telah kita lalui, adakah kita lalui dengan sebaiknya?

Dunia dan akhirat, seimbangkah kita?

Aku akui 2016 adalah di antara tahun yang paling sukar bagi aku. Walaupun nampak tenang, tetapi terlalu banyak ujian yang datang.

Alhamdulillah, aku bersyukur kerana di sebalik dugaan itu aku belajar lebih tenang dan positif.

Aku adalah orang yang ceria, suka ketawa. Maka jadinya, aku cuba divert segala yang negatif di persekitaran 2016 menjadikan sesuatu yang positif.

Apa yang aku buat?

1. Aku declare putus cinta dengan MR. LEMAK.


Azam nak kuruskan badan memang azam setiap tahun. Namun setiap tahun jugalah aku bertangguh. Tahun 2016, alhamdulillah, berjaya juga aku realitikan. Bayangkanlah, berat aku mencecah 80kg awal tahun 2016. Baju semua tak muat, sendat padat! Alhamdulillah, by end of 2016 ini, aku berjaya turunkan 10kg. Tahniah, syabas Erny!!! Hahahah….

Inilah aku dulu dan sekarang…..


Nanti Insya-Allah, aku kongsikan macam mana aku turunkan 10kg itu, tanpa sebarang ubat kurus okay….. 

2.  Masuk marathon, walkhaton…dan segala yang ada ‘Kak Ton’ di belakang…

Ini pun bukan part of my azam. Semuanya salahkan adik office, Cik Nisa kita. Dia yang mula pergi register masuk acara larian di UTP somewhere in August 2016. 



Dan dari situlah kami mula masuk pelbagai acara lain. 

Antaranya….


Walkhaton 6.6km sempena World Alzheimer Day


Run For Reading, Oktober 2016 (10km)


Larian Hari Keputeraan Sultan Nazrin Shah, November 2016 (10 km)

3. Hiking


Inilah perkara yang paling lama aku tinggalkan. Alhamdulillah, berjaya juga aku panjat satu bukit dalam tahun 2016 ini. Tapi dah jadi kontroversi…menyampah rasa hati ini. Bayangkan kalau 10 bukit aku panjat, terus aku boleh masuk MELODIII!! Hahhaha…. So dah, lantaklah…malas aku dah….silalah yang dengki itu panjat…..!

4. Menunaikan ibadah korban.


Alhamdulillah, terlaksana niat itu…hajat disimpan agak lama. Syukur pada rezeki yang dikurniakan Allah. Aku doakan semoga anda semua dilimpahi rezeki untuk menunaikan ibadah korban ini....Insya-Allah....

5. Siapkan renovation rumah.


Inilah part paling kontroversi dalam hubungan kami this year…hahahha…susah betul nak dapatkan masa dan jalankan kerja. Akhirnya, alhamdulillah….major renovation done! This coming January, kami nak feeling2 décor bersama Eric untuk bilik kami saja….save the best for last orang kata…hehehehhe….

6. Buatkan birthday party untuk kakak di rumah



Despite segala huru-hara antara renovation rumah dan sebagainya, dapat juga planned theme party for kakak. Seronok tengok semua orang happy. Itulah harta paling bernilai pada aku.

7. Tunaikan permintaan mak untuk Discover Penang…done!


Mak dulu dibesarkan di Pulau Pinang. Jadinya, tempat ini seakan memberikan memori yang penuh sentimental buat mak. Mak suka ke Penang sebab makan-makan dan saja nak jalan-jalan tengok perubahan Penang. 


So here we go, Penang! 

8. Perbaiki diri


This is what I wanted to do every year. Memperbaiki diri untuk menjadi muslimah yang lebih baik. Alhamdulillah, aku berjaya memperbaiki apa yang aku niatkan. Cuma tak manis untuk dibicarakan lanjut di sini, dibimbangi menjadi riak. Cuma, aku yakin, Allah akan gerakkan hati kita pada satu ketika yang tak kita jangka. Teruskan berdoa, muhasabah diri dan istiqamah…Insya-Allah. Semoga kami dan kita semua menjadi lebih baik hari demi hari. Insya-Allah…..

Ok, itu 7 perkara yang paling ‘Wow’ bagi aku di tahun 2017. Bagaimana dengan anda semua? J

Apa azam 2017?  Shhhhh…Biarlah Rahsia…

Nanti aku recap je end of next year…..hehehhehe…

Apa pun, mohon doa kalian untuk yang terbaik buat kami sekeluarga. Begitu juga kami mendoakan yang terbaik untuk anda semua……

2017…. Please be good!


No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)