Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, December 16, 2016

Cuti-Cuti Penang 2016: Menyusuri perkampungan air di Chew Jetty

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera….

Travel bagi aku bukanlah hanya ke tempat yang a sebaliknya aku suka juga untuk meempunya nilai sejarahnya yang tersendiri. Masa aku cadangkan untuk singgah ke Chiew Jetty inahhaa..lebih-lebih lagi si kakak yang asyiklah dok bising tak tahan panas. Tapi aku nak juga jalan ke sini…hahhahaha….

Apa yang menariknya Chew Jetty ini?


Ya, ia merupakan perkampungan air terbesar yang terdapat di Pulau Pinang dan merupakan satu-satunya jeti yang dibuka kepada pengunjung untuk dilawati. 


Selain dari Sin Chiew Jetty ini, tujuh perkampungan berkonsep begini adalah Lim, Tan, Lee, Yeoh, Koay, Peng Aun dan Mixed Clans.


Kawasan kampung air Chew Jetty ini bermula dari tepi jalan Gat Lebuh Armenian sehingga ke tepi laut. Chew Jetty atau Sneah1 Chew1 Kio2 dalam Hokkien adalah kampung air terbesar yang dibina sejak pertengahan kurun ke-19 di negeri Pulang Pinang. Chew Jetty ini juga telah diisytihar sebagai UNESCO World Heritage Site.


Pada setiap tahun upacara penyembahan Temple Deity dan "Tee Kong" (God of Heaven or Sky-God ) berlansung pada hari ke sembilan kalendar Lunar yang menarik ribuan pengunjung untuk melihat sendiri tarian singa dan naga. Ok, so jom kita bergambar dengan naga….hehhehee….


Chew Jetty ini terdiri daripada deretan rumah-rumah yang diperbuat daripada kayu dan agak rapat di antara satu sama lain. 
 Kakak dengan wajah protesnya sebab panas dan tak faham apa yang ibu nak tengok kat kawasan ni..hehehehe...



Bagi menambahkan keunikan kawasan ini, terdapat beraneka jenis kraf dijual di sepanjang lorong. Kalau anda berminat untuk membeli cenderamata yang unik, di sinilah tempatnya.


Nun di hujung kawasan ini, ada boleh melihat seluasnya pemandangan laut sambil menikmati tiupan angin.




Bagi pengunjung yang berbangsa Cina, di sini juga terdapat pelbagai jenis makanan tradisional yang dijual secara panas-panas di hadapan rumah penduduknya. Suasana agak santai meskipun kedudukan rumah-rumah agak berdekatan di antara satu sama lain. 

Ada juga beberapa kawasan menarik lain di mana dinding rumah dilukis dengan hiasan lukisan yang indah. Kami tak sempat explore habis sebab kakak dah mula buat perangai pelik-pelik. So sebelum ada satu jeti denga raku membebel..adalah lebih baiknya kita kembali ke kereta…hehehehe….siapa yang nak melawat jeti ini aku advise datanglah awal pagi supaya tak panas sangat ya…

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)