Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Wednesday, March 23, 2016

Jom Makan Best di Ipoh: 'Makan Besar' di Assam House Restaurant....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Last week actually kakak demam. Lepas balik kedah terus demam..demam sebab over dose main..hehehhe….

18 dan 19hb March actually birthday mak dan angah. Plan asal, nak bawa dinner malam 18hb tu (Jumaat). Aku pun dah siap apply half day. Oleh kerana kakak jenis demam dan suhunya hanya naik menjelang malam, so terpaksalah kami cancel dinner. Akhirnya cuti half day aku tu digunakan untuk bawa kakak ke klinik sebab aku test check suhu kat rumah pun dah 39. Masa tu jam 3.00 p.m. Selalu dia akan start panas jam 8.00 malam ke atas. Teruslah bawa kakak ke Poliklinik Ehsan. Ya, kakak serasi dengan ubat kat sini. Kejap je baik. Sekarang alhamdulillah, kakak dah sembuh.

Jadinya plan dinner Jumaat Malam dah jadi lunch sahajalah weekend tu bila tengok kakak dah ok skit. Angah pula kerja that weekend so aku decide ke Assam House Restaurant Greentown sajalah. Dulu tahun 2013 pun sambut birthday mak kat sini juga..hehhee. Oklah, baik bawa mak pergi tempat yang dia suka makan dari try restoran baru then ralat pula bila makanannya tak sedap. Betul tak?


Jadinya, here we are. Dari segi dekorasi, sama saja. Tiada perubahan melainkan set menu yang dia ada.

Inilah keluarga kecil kami.


Untuk hari istimewa ini, aku pilih menu set untuk 5-6 orang makan. 


Jadinya senarai menu adalah seperti yang tertera kecuali aku buat penukaran pada menu satu iaitu dari Green Chillies Grouper Fish Block kepada Curry Assam Grouper Fish Head. Itu adalah menu kegemaran mak kalau ke sini selain kerabu mangga. Ya, aku tambah juga kerabu mangga dan udang goreng nestum untuk kakak.

Jom kita jamu mata pada menu-menu hari tersebut…

Anda duduk saja di sini, terus boleh kudap-kudap keropok sayuran ni..free flow ya..


Inilah Curry Assam Grouper Fish Head. 



Sedap sungguh. Kuahnya pekat tapi tak peda. Ada bendi dan juga tauhu kering di dalamnya. Memang sedap. Menu kegemaran kami kalau ke Assam House ni.

Kemudian kita ada Udang Goreng Nestum dan Cereals. 


Ini first time kami cuba menu ini. Waiter tu sampai betul ke kami ni, punyalah banyak menu udang dalam pilihan..hehhee..takpelah Udang Mania! Hahahah.... Aku ambil untuk kakak. Kakak semenjak suka makan udang ni, asyiklah request nak makan udang besar kan. Sedap rasanya. Berlemak manis dengan aroma daun kari. Cuma udang ni sedap kalau dimakan sama sekali dengan taburan cereals tu sebab kalau tak, tak terasa sebarang perisa pada isi udang.


Ini pula kerabu mangga kegemaran mak juga. Aku tak tahu nak komen sebab aku tak suka mangga…hehhee..segala yang masam aku tak suka. Mak kata sedap, mangga dia rangup rangup gitu.


Sayur campur. Aku kalau makan di kedai macam ni, memang suka makan sayur dia sebab segar dan rangup. Sayur campur ni gabungan seafood tauhu, kacang peas dan macam-macamlah.


Ayam pandan. Besar juga saiznya berbanding ayam pandan yang aku pernah makan di beberapa kedai. Aku bukanlah penggemar ayam pandan. Cuma ayamnya memang isi sahaja. Sesetengah tempat tetap terasa lemak dia tu. Ini bagus, memang bersih..isi semata dan manis-manis yang minima.


Ya, inilah the star of the menu.. Asian Bamboo Crystal Prawn. Sangat sedap dan unik. Rasa dia sebenarnya macam rasa masala sedikit. Sedap sebab rasa ramuan rempah tu meresap ke dalam isi udang. Aku suka sangat.


Ini pun kegemaran kami, Baby Kailan…dimasak dengan gabungan cili dan juga udang kering yang dikisar. Sedap wei…thumbs up!

Ok selesai makan, barulah kami sambut harijadi...xdalah sambut dengan kek..just bagi hadiah pada mak dan angah. 



Kakak malu-malu tapi siap sibuk je nak tolong Opah buka hadiah...memang suka sibuk..hehhe..jenuh pesan juta kali pada kakak supaya simpan rahsia..jangan bagi tau Opah, Opah nak dapat hadiah apa...


 Happy Birthday Mak..semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki...Semoga mak selalu dalam lindungan dan redha Allah... we love you mak..thank you so much untuk menjaga kami selama ini..and thank u so much for taking care kakak selepas mak pencen...hehehe..dulu sebelum pencen mak kata mak tak nak jaga cucu... ;p Cuma kita merancang..perancangan Allah sebaiknya.... 


Opah dapat hadiah jam...yeayyyyyyy.... memang Opah lama dah dok hint2 kata jam pemberian arwah Abah tu dah rosak...rasanya bateri habis tu..takpe, itu nanti kita tukar..tapi this one is from us...


And for angah...Happy Birthday yang ke tuttttt... cepat2 kahwin...sebab I suka je nak jadi wedding planner...hahahhaa... 


Untuk angah aku tak tahu nak beli apa..at last borongkan tudung Aidijuma untuk angah..dia suka pakai tudung bawal..so aku pun belilah from the latest range yang ada studded tu.... 

Inilah pandangan dekat hadiah2 tu sebelum sampai ke tangan pemiliknya...hehehhee.... 



Inilah jam untuk mak..not that expensive tapi menepati ciri yang mak nak...permukaan jam yang besar dan ada nombor senang nak tengok. Ok, jam ni walau pun taklah ada semua nombor, sekurang-kurangnya ada..dan senang nak tengok...boleh masuk air lagi pada kedalaman sehingga 50m. 

Demikianlah kisah sambutan birthday untuk bulan March....then siapa plak lepas ni..hehehe..adik in June, and Incik Daus in August...aku dgn kakak, October girl...yeayyyyy!!! 

Ok, pada yang nak singgah makan di Restoran Assam House ni..ini details alamat dan juga restoran ini dah ada cawangan ya yang terletak di Petaling Jaya, Putrajaya dan Kota Kinabalu.... 



Bagi semua hidangan kami di atas, dengan penambahan dan perubahan pada set menu asal, kosnya adalah RM 300+ tapi taklah plus banyak, di antara RM 300-RM305 macam tu lah..aku tak ingat sangat bab ringgit dan sen tu..hehehhe.... 

Selamat mencubalah ya... 

4 comments:

  1. Kerabu mangga tu kalu x abis boleh simpan sampai khamis... Jadi kekhamis mangga... He he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha..okay...mulenye i xpaham...adeyyy..like nasi kewednesday la ye..baikkkkk....

      Delete
  2. serius nampak sedap sangat semua menu especially sayur campur dan udang dalam buluh tu...gerammmmm je tengok....

    ada cawangan kat kota damansara la...boleh la terjah nnt...tq for info ye dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sis..kalau bab masakan sayur memang chinese style ni sedap..sebab maintain je rangup sayur tu...udang tu yep..sedap..sila..sila terjah... ;p

      Delete

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)