Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Friday, April 21, 2017

Resipi: Sambut Birthday dengan home-cooked shell out....



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

YA ALLAH, Alhamdulillah..Jumaat menjelma lagi, maksudnya bolehlah bercuti dari suasana office selama dua hari…phewww! 

Hari ini nak tentang sambutan hari lahir mak dengan angah pertengahan bulan march yang lalu. Selalunya aku memang akan plan awal, prepare hadiah dan sebagainya. This year, disebabkan masalah yang tiba-tiba muncul, everything jadi upside down. Jadinya, aku plan untuk masak sendiri saja, duduk ramai-ramai…gelak-gelak and sharing stories. Beli hadiah pun aku lari kejap time break Jumaat tu. 

Aku decide nak cuba bershell-out dekat rumah. Google la resipi mana yang patut dan akhirnya aku follow resipi dari blog https://cinta-caramel-latte.blogspot.my dengan sedikit pengolahan mengikut selera kami sekeluarga. 


Awal pagi tu bergegas ke Pasar Besar Ipoh. Selalunya di sini yang banyak seafood yang best dan saiznya besar. 

Jadinya, watak utama shell out aku terdiri daripada:
Ketam (5 ekor saiz besar)
Udang (1 kg)
Lala (1kg)
Sotong (10 ekor)

Anggaran kos kasar untuk semua makanan laut ini: RM 132
*Kesemua makanan laut ini, dicuci terlebih dahulu sehingga bersih. Kemudian, rendam seketika dengan air asam jawa. Then bilas. Selepas bilas kembali dengan air bersih, perapkan seketika dengan sedikit kunyit dan serbuk lada hitam (jenis kasar). 

Sambil itu, silalah sediakan bahan kisar untuk dijadikan pes. 

Bagi sayuran pula, aku hanya guna brokoli sahaja. Jagung tak dilupa. 

Di antara bahan untuk dikisar:

Cili Kering (aku campurkan yang jenis halus-pedas, dan saiz besar-tak pedas)
Udang kering.
Sedikit belacan.
Bawang besar ( 3 biji)
Bawang Putih (10 biji)
2 batang serai (hiris nipis)
Sedikit halia.
3 tangkai daun kari (ambil daunnya sahaja)

*Bahan untuk kisar ini, sukatannya mengikut kuantiti bahan yang ingin dimasak. Bahan kisar ini akan bertindak sebagai pes, so pandai-pandailah ya mengagak kuantitinya. 

Bahan untuk menumis:

Bawang Holland (dihiris nipis, kalau nak rasa lebih manis, gunakan ekstra bawang)
Bawang Putih
Halia
Daun Kari
Buttercup (1 buku)
Rempah Kari Ikan
Sos Tiram
Sos Ikan
Kiub Pati Ayam (1)


Cara Memasak:



  1. Makanan laut yang telah diperap tadi direbus dahulu. Didihkan air terlebih dahulu. Rebuskan seketika sehingga half-cooked. Asingkan kesemuanya.
  2. Panaskan buttercup di dalam kuali sehingga cair.
  3. Tumiskan bawang Holland, bawang putih, halia dan juga daun kari sehingga naik bau. Anggarannya juga mengikut selera dan keperluan. Aku main agak-agak juga.
  4. Masukkan pula bahan yang telah dikisar. Tumis sehingga pecah minyak. Masukkan sedikit air jika kuah terlalu pekat.
  5. Kemudian, masukkan dua sudu besar rempah ikan. Kacau segera supaya tak bergumpal.
  6. Masukkan sos tiram, sos ikan. (tak perlu masukkan garam dah)
  7. Akhir sekali masukkan 1 kiub pati ayam dengan serbuk lada hitam. Goreng sehingga masak dan padamkan api.
  8. Selesai semuanya, barulah aku ambil pes ini dan digoreng dengan makanan laut tadi. Anggaran scoop senduk tu mengikut jumlah makanan laut. Tak payah masak lama, sebab pes tersebut dah dimasak dan makanan laut pun dah half-cooked.


Bagi sayuran:
Didihkan air dengan sedikit garam. Rebus seketika brokoli. Angkat dan toskan. Kemudian taburkan serbuk lada hitam.

Bagi Jagung:
Didihkan air. Rebus jagung seketika. Angkat dan toskan. Kemudian, sapukan dengan soft marjerin. Aku guna jenis Nutri-Lite. 


NOTA: Untuk udang, aku xguna pes yang sama. Aku buat sambal tumis…hahhaha…letak je sekali. Udang untuk kakak pula, aku buat udang masak kicap. Gitewww, macam-macam style home shell out kami…takpelah, kami je pun nak makan ye tak..hehehheh…


Kami lengkapkan lagi sambutan burfday ini dengan aiskrim harijadi. Idea si kakak dan of courselah, kakak pilih aiskrim Milo..hahhaha….ikut tekak dia aje… then aku ambik mango sebab mak selalunya suka perisa  fruity macam tu. First time beli jenama La Cremeria ini. Sedap juga….ada cebisan mango lagi dalam tu..best!

Alhamdulillah….seronok dapat makan bersama. Chit chat with each other. Alhamdulillah….





No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)