Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, February 23, 2015

Resipi: Kari Ikan dan Telur Sedap dan Pekat.. ;-)


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Meh nak share sikit teknik-teknik memasak kari yang mampan pekat kuahnya dan mengancam rasanya…ewah! Macam hebat sangat ni mukadimah aku…no..no..ngeri ahkak sendiri membacanya..hehhehe..

Mukadimahnya adalah..ini adalah menu aku lebih kurang dua minggu yang lepas. Aku actually memang dah lama dah teringin nak makan telur ikan ni. Last makan, rasanya time ni kot..
So memang dah lama pun mntak Incik Daus tolong belikan. Asyiklah tak sempat..lupa memanjang..so akhirnya dua minggu lepas, berjaya jugak telur ikan ni mendarat kat dalam periuk aku..hehhee..itu pun, org suruh beli yang dah siap masak tapi dibeli yang raw, So takpelah, aku pun dah lama tak masak memasak kari ni.

Gigih ke pasar, pi cari ikan sebab telur ni takdalah banyak sangat. Ada banyak ni saja.



Haaa..sure pelik kan? Sure ada jugak yang tak pernah tengok. Aku ‘berkenalan’ dengan telur ni semenjak aku kecil lagi. Dulu tinggal kat Penang, memang banyak jual telur ni kat pasar dia. Ntah kenapa kat ipoh ni susah nak dapat telur ni. Kalau dekat Shah Alam..hmmm..lagilah susah nak jumpa kan..

Ini telur ikan plotan kalau orang utara panggil..aku tak sure negeri lain panggil ikan apa..nak tau camner rupa ikan tu..lehlah google ek..tapi bentuknya ala2 ikan keli gaklah skit..dia ada misai..

Ok, dah banyak sangat sembang sejarah telur ikan ni..kih..kih..so ini bahan yang aku gunakan ya, untuk bikin ini kari..




Telur Ikan (kuantiti macam dalam gambar)
1 ekor Ikan Nyok2.. (ikan bawal pun boleh)
2 biji tomato (dibelah empat)
Kacang bendi (ikutlah nak letak banyak mana ya)
2 biji cili hijau (dibelah tengah sedikit)
½ mangkuk serbuk kari dan 2 sudu serbuk cili (dibancuh dengan air suam dan diasing tepi. Aku suka pakai jenama Kari O..)
Sedikit air asam jawa
1 biji santan

Bahan dikisar:
1 biji bawang besar
5 biji bawang Putih
1 tangkai daun kari
2 biji tomato
Sedikit cili kering
Sedikit cili padi

Bahan Menumis:
1 biji bawang besar (dihiris nipis)
2 biji bawang Putih (dihiris nipis)
1 tangkai daun kari (dileraikan daun dan tangkai)
1 sudu kecil halba
1 sudu kecil jintan manis

NOTA: Aku memang sukakan kari yang pedas dan pekat, sebab itu aku ada buat bahan kisar tu juga. Aku belajar dari kawan aku time kat UiTM dulu, dia orang Penang.


Cara Membuat: 

1. Panaskan Minyak.
2. Kemudian tumiskan semua bahan untuk menumis sehingga naik bau. 
3. Masukkan pula bahan yang telah dikisar. Tumis sehingga pecah minyak.
4. Sentiasa kacau sebab takut nanti bahan tumisan ni dia hangit di bahagian bawah dan elok di bahagian atas. Nanti tak sedap pula bau dan rasa. 
5. Dah pecah minyak, atau dah masak bahan kisar tu, masukkan air dan sedikit air asam jawa. 
6. Masukkan kacang bendi dan juga cili hijau. Perisakan dengan sedikit garam dan gula. 
7. Masukkan pula ikan dan telur ikan. Biar seketika, sehingga mendidih. Jangan lama sangat, nanti telur tu akan masak keras. Aku suka makan telur ikan yang jenis bila masuk mulut aje, dia macam meletup-letup lembut. Ewah! 
8. Kacau slow2 sebab ikan mudah hancur kan...
9. Bila dah mendidih tadi masukkan tomato diikuti dengan santan. Biarkan dalam 5 minit macam tu, then padamkan api. 
10. Sedia dihidang... 



Ini lah hasilnya..Selamat Mencuba tau! 

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)