Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Sunday, February 22, 2009

Mati itu pasti...

Entah kenapa minggu ini, emosi bercampur baur antara gembira dan sedih. Subuh hening ahad lalu, kami dikejutkan dengan Berita pemergian salah seorang dari ibu saudara suamiku. Kami bergegas pulang ke kampungnya di Kedah. Maka jadinya aku perlu membatalkan dua temujanji pentingku bersama client. Tiada penyakit yang jelas dan tanpa derita yang panjang, hayatnya berakhir dijemput PENCIPTA tatkala ingin menunaikan tanggungjawabnya di subuh hening itu. Aku sememangnya sering tidak mampu menghadapi situasi sedemikian. Saat melihat anak-anak meratapi pemergian ibu, aku bagaikan terpanggil untuk mengingati arwah abah. Meskipun kehilangannya saat aku sudah hampir mencapai impian namun pemergiannya amat meninggalkan kesan dalam hidupku. Terkilan kerana abah tidak berkesempatan menyaksikan anaknya sudah peroleh separuh dari impian hidupnya!

Kematian, sesuatu yang pasti. Tidak mungkin tidak, kita bakal menghadapinya jua. Kadang-kadang hati tertanya jua, bersediakah aku menghadapinya? Pemergian abah memang memberikan kesan perubahan dalam hidupku. Aku yang dulunya menyangka mampu hidup tanpanya, terasa kerdil benar saat ditinggalkan keseorangan. Namun pemergian abah jualah yang mengajar aku erti tanggungjawab dan kecekalan hati yang bukan sedikit. Setelah hampir lima tahun tanpanya, aku merasakan tembok kekuatan yang aku bina sekian lamanya makin goyah diganggu emosi. Bukan mudah rupanya untuk aku mendalami hakikat perasaan seorang ibu dan sukar jua rupanya untuk memahami pergolakan rasa adik-adik yang makin membesar. Apakah aku yang terlalu tegas dalam mencorak kehidupan mereka atau aku sendiri yang semakin hilang arah? Rindu dinasihati dan ditunjuk jalan yang menjauhkan aku dari kesesatan?

Saat ini, aku cuba renungkan kembali jauh ke dasar diri. Aku hanyalah seorang anak yang masih merindu akan erti kasih sayang seorang bapa dalam meneruskan hidup. Rindu yang bertamu saban hari yang tidak mampu aku ungkapkan. Ya, kematian itu memisahkan kami. Namun aku yakin, rindu kami akan pasti berterusan jika aku tidak lupa melunaskan tanggungjawabku pada-NYA…

Al-Fatihah buat abah…. 29.09.03


"Mahasuci Allah Yang di dalam genggaman
kekuasaan-Nya seluruh kerajaan, dan Dia Mahakuasa
atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan
hidup untuk menguji kamu siapakah di antara kamu
yang paling baik amalnya, dan sesungguhnya Dia
Mahamulia lagi Maha Pengampun" (QS Al-Mulk [67]:
1-2).1

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)