Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Monday, February 1, 2016

Resipi: Sup Ikan Merah Mudah dan Ringkas...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Apa khabar weekend anda-anda sekalian Hebat tak? Aku minggu lepas ni tak taulah nak kata..lemau sangat rasenye..apa pun xde mood. Mood masih tertinggal di Penang kot….hahhaha! Nak bercuti aje kerjanya ye…  :p  So weekend ni harapnya dapatlah gain back semangat yang hilang itu…cewaaaahhhh…

So, aku kalau stress, aku suka masak..then makan..hehhee..siapa macam aku..angkat tangan sketttt!!! Yesss lahhh…! So tekak hari Sabtu tu terasa nak makan Sup Ikan Merah. Maka mintaklah Incik Daus belikan ikan merah dekat pasar, jenuh aku describe bagi terang rupa paras ikan merah itu sebab takut dia ingat ikan kaler merah yang lagi satu tu…


Ya..ikan merah yang ini..okay…

OOO…btw, entry Langkawi tu nanti aku sambung ye…banyak benor gambar nak di resize…huhuhuhu…

Sup Ikan Merah kali ini aku gabungkan bersama Labu Air. Labu air seperti di bawah…



Ini setelah dipotong..warna kulitnya hijau lembut je…labu air yang segar bila dibuat sup, manis semulajadi rasanya. Lama dah aku xmasak labu air ni…persediaannya, buang kulit, kemudian belah dua…dan belah lagi kemudiannya kepada dua bahagian lagi..maksudnya empat bahagianlah semuanya…then potong kecil macam dalam gambar di atas..cuci, dan rendam seketika.

Ini plak bahan-bahan untuk menumis.



Bawang Holland (aku suka guna bawang ni untuk sesetengah masakan sebab rasa dia rangup manis pada aku), bawang putih, lada hitam, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga, halia. Selain itu aku ada tambah serbuk lada hitam dan 1 kiub ikan bilis juga.

Cara membuatnya pun mudah sangat…
1.    Panaskan sedikit minyak, kemudian tumiskan bahan-bahan untuk menumis tadi. Kacau sehingga naik bau atau sehingga kekuningan.
2.    Masukkan air, sukatan ikut kuantiti ikan dan labu air. Macam aku, aku guna ikan merah saiz biasa je..sb dua orang makan..labu air sebiji. Aku masukkan dalam dua mangkuk air.
3.    Masukkan pula labu air dan biar sehingga mendidih.
4.    Masukkan 1 kiub perisa ikan bilis, dan sedikit serbuk lada hitam. Perisakan sedikit dengan garam. Rasa dululah ye sebab kiub ikan bilis pun dah ada garam dia.
5.    Akhir sekali masukkan ikan. Tutup periuk dan biarkan sehingga mendidih.


Dah siaaaappppp..taburkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai hiasan. 


Memang sedaplah sangat bila ada ikan goreng..sambal belacan dan telur masin kan…Perfect Combo for lunch! Alhamdulillah….

Ok..itu saja..jumpa lagi ye kengkawan sekalian… ;p





No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)