Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Tuesday, December 22, 2015

Resipi: Masak Lemak Cili Padi Ikan Masin yang mudah sangat...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Lama sungguh tak memasak beria kat rumah…dan actually memang lama jugak x masak..ada dalam dua minggu kot… 6 hari je last week dah bertapa kat Pulau Langkawi…bertapa u all..mencari ketenangan…hehhehehhe…selebihnya minggu sebelum tu out station…see..see..ahkak bukan malas masak..Cuma xsempat… *tutup muka skittt..*

So weekend baru ni, mehla memasak…sabtu tu teman mak pi makan kenduri..diaorang ada hidang masak lemak ikan masin..aishhh..macam sodappp plak..tapi dieorng letak nenas..aku tak leh makan nenas..gatal…gatal tau..bukan menggatal..ahaks!


Ya..itulah dua menu aku Ahad baru ni..udang goreng kunyit simple tu menu permintaan si kakak. Aku masa kakak mintak masakkan tu ada sedikit musykil sebab kakak memang tak suka makan udang. Bertanyalah aku pada kakak banyak kali…so kakak kata firm..dia nak makan udang…so aku pun buatlah..mujur senang aje requestnya..

Dan untuk tekak ibu dan bapaknya..meh kita masak..Masak Lemak Cili Padi Ikan Masin Duri…peeewwwwiiiitttt….

Jom aku share bahan-bahan dia…ni bahan-bahan ikut kaedah aku la ya…


2 biji bawang besar
5 biji bawang Putih
2 tangkai serai (satu tangkai aku kisar manakala satu lagi aku masukkan dalam masakan)
Daun Kunyit (satu helai aku racik dan kisar bersama, manakala satu helai lagi aku carikkan masuk di dalam masakan nanti..bagi lebih harum)
Sedikit kunyit hidup
30 biji cili padi (anggaran ikut tahap pedas masing-masing ya…)
·         Kesemua bahan di atas perlu dikisar)

Ok..memandangkan aku tak boleh makan nenas, jadinya aku gantikan dengan dua bahan ini iaitu terung dan petai. 


Mulanya petai tu konon nak buat sambal ikan bilis..sebabkan macam banyak pula lauk so kita masukkan je sekali dalam masak lemak ini.


Ikan, aku guna ikan masin duri. Kalau nak guna ikan masin lain pun boleh, ikan masin kurau misalnya. Basuh dulu ikan ni ya. Ikan ni aku guna tiga ekor, dan dipotong sederhana. Kemudiannya aku goreng sedikit bagi nampak garing sedikit..tak perlu garing sangat ya. Aku goreng dulu sebab nak bagi ikan ni tak mudah pecah, nanti isi dia kalau dipanas ulang kali dah jadi sebati dengan kuah. Kalau goreng tu, dia oklah.

Santan- Aku guna ½ kg santan.
2 biji cili merah (hiris tengah)
Asam Keping (aku letak dalam 3 keping)

Cara memasak dia pula sangat mudah…
  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang telah dikisar.
  2. Gaulkan sehingga tumisan naik bau dan kekuningan sedikit.
  3. Kemudian, masukkan air. Agak-agaklah ya… Biarkan mendidih.
  4. Masukkan pula terung dan juga petai. Perisakan bersama sedikit garam dan gula. Tak perlu banyak sebab ikan masin pun dah masin. Biarkan sehingga terung empuk sedikit. Kemudian masukkan asam keping.
  5. Masukkan santan, dan serai. Masukkan juga ikan masin tadi.
  6. Racikkan daun kunyit dan masukkan bersama dengan cili/cabai merah. Kacau seketika sehingga mendidih sedikit dan terus padamkan api.


Hasilnya….taaadddaaaa….


Makanlah bersama nasi panas dan ikan goreng garing jangan dilupa..ewahhhh!!




No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)