Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Saturday, September 26, 2009

Corat-coret Syawal..


SELAMAT HARI RAYA!!!!


Ketibaan Syawal kali ini memberi seribu pengertian buat aku. Pertama kali beraya di kampung hubby di Alor Star. Khamis malam kami dah bertolak balik, singgah di Ipoh dulu. Tak sangka highway jammed..jenuhlah aku temankan Firdaus berbual sebab dia teramat mengantuk. Aku nak drive die tak bagi sebab malam..silau aku agak2 teruk gak. Tepat jam 12, kami dah sampai umah mak. Layan mak aku sembang sampailer ke sahur..macam tu ler pun tiap kali aku balik..tapi aku paham. Yelah, kalau dulu..arwah abahler tempat mak aku bercerita & mengadu..skrang ni sape lagi kalau bukan pada kami anak2 die..

Aku sempat gakler buat kuih dlm 3 jenis sebelum berangkat ke A.S pagi Sabtu. Aku buat Bongonut Cookies, Chocolate Drops & Biskut Badam..Sebut pasal kuih raya ni, aku ingat lagi bual2 kosong kami di office time rehat. Kakak office aku ada cakap, budaya buat kuih ni dah semakin pupus di kalangan anak muda. Jadi, tak mustahil la kalau ramai jugak yg langsung tak pernah membakar lemang, mengacau dodol atau memukul telur nak buat bahulu. Semuanye main 'tunjuk2' jer..maka apa sebenarnye suasana raya yg mahu diturunkan kpd generasi muda? Stakat pakai baju baru dan balik kg? Aku terkesima dan terfikir skejap. Lantas aku sgt bersyukur sebab aku dibesarkan di kg..sempat merasai pahit getir mengacau dodol selama hampir 7 jam..sempat juga menumbuk beras pulut utk buat dodol..blajar buat ketupat palas (wlw aku lembap skit bab menganyam ni.. :-) ) ..dan aku tak pernah missed merasai bahang oven time buat kuih raya...aku sgt bersyukur! Bos aku pun termenung memikirkan isu singkat yg kami bincangkan..terus lepas tu.." Balik nanti nak beli bahan buat kuihlah..kesian Rais, tak pernah tengok mama dia buat kuih raya.." maka esok harinya aku dengar biskut cornflakes madunya dah siap..tinggal nak buat chocolate chip cookies jer lagi..

Then kami pun gerak ke A.S. Highway jammed giler2..maka kami pun kuar ikut sg siput dan ikut jln lama. Syok jugak..dapat tengok pemandangan dan kg2 kecil yang indah permai..hehehe..Tapi sebelum gerak, sempatler aku buat drama sebabak tatkala sesi 'pengampunan'..hehehe. Aku ni nampak je macam kuat tapi tiap kali mula salam mak aku, mulalah laju jer mutiara mahal ni berderai. Apa lagi mengenangkan ini raya pertama aku takde kat sini. Adik2 pun sibuk tanya mak, aku raya mana tahun ni. Tak brani nak tanya aku agaknya. Time salam ngan adik aku yg bongsu lagiler tak leh tahan. Aku risau sebenarnya dgn pelajaran die..SPM dah hujung tanduk jer ni. Apepun aku doakan segalanya berjalan lancar. .

Kami sempat singgah Sg Petani, saja jalan2! Berbuka puasa kat sini sambil bershopping! hehehe..Dah maju dah bandar Sg Petani ni. .kami bercadang nak datang lagi ke sini nanti..Sampai ke A.S dalam kul 11mlm. Lepas jer mandi, sepupu pompuan dia ngan mak2 sedaranye ajak g last minute shopping, tengok apa yg dilelong malam raya. Itulah pertama kalinya aku g berasak2 utk tengok baju2 yg dilelong sebagai jualan penghabisan. Aku gagahkan gak diri wlw sebenarnye dah ngantuk sgt dah..sampai mak lang Firdaus pun dah tegur mata aku yg merah..hehehe..Suasana yg sgt berbeza..kalau kat ipoh, time ni aku tengah sibuk buat kek ke atau teman mak aku masak kuah kacang dan ayam masah merah..memang rindu sgt sume masakan tu pagi raya. Sempatler mintak angah simpankan..dgn lemang jagung..hehehe..thank u my sis! Raya kedua, sempatler kami pusing2 Perlis..g umah iema dan makan2 di Kuala Perlis. Memang aku dgn Firdaus ni kaki jalan agaknyer.. ;-)

Buat pertama kalinya juga aku merasai kemeriahan beratur panjang utk beraya..family Firdaus kan besar..dan aku bersyukur krn dapat merasai satu suasana berbeza meskipun hati aku tetap merindui mak, angah dan adik...tetapi kesyukuran tetap aku panjatkan krn aku berpeluang beraya bersama mereka pada raya ketiga..hinggalah ahad ni..hehehe..Buat semua, Selamat Hari Raya Aidilfitri & Maaf Zahir Batin! :-)








No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)