Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Thursday, May 31, 2012

Kisah Pisang & Budi....


"Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati…"

Ohh, ini bukan kisah nak buat stand upper yang kaya peribahasa macam Mr. Karam Singh Walia..tapi sekadar lontaran fikiran di pagi hari. Sesuatu yang telah lama sangat terpendam di kepala ini.

‘Hutang budi dibawa mati’, begitulah budi disanjung kala zaman mak ayah kita dulu. Itulah gambaran betapa tingginya hutang budi atau lebih tepat pertolongan sesama insan atau saudara sesama Islam. Sikap bantu-membantu yang digalakkan di dalam Islam dan tentunya hanya Allah yang Maha Agung yang layak memberi hisab baik dan buruk, ikhlas atau sebaliknya pada setiap budi yang ditabur oleh hamba-NYA.

Tapi, manusia kini…menabur budi juga untuk dibalas, menghulur bantuan juga untuk dibalas. Kadang hingga aku terfikir, kenapa semakin hari semakin hilang nilai santun dan budaya? Kenapa semakin hilang rasa syukur dan ikhlas membantu sesama manusia. Kadang-kadang sesama keluarga atau adik-beradik pun semakin banyak ‘budaya berkira’? Tak teringinkah untuk budi yang ditabur, dijadikan bekalan hatta sedikit di akhirat nanti, atau manusia sekarang lebih selesa membudayakan amalan ‘ungkit-mengungkit?’…Renung-renungkan.. dan sesungguhnya peringatan ini untuk aku juga…

AKU: Aku bukan baik2, tapi aku ingin terus usaha menjadi lebih baik, maka aku pohon semoga HATI ini masih terus ada keikhlasan dalam mencari redha Allah..agar setiap sesuatu yang dilakukan membuahkan hasil yang baik2 juga…Ammmmiiinnn….

Jom Makan Pisang... ;-)

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)