Pages

OUR JOURNEY OF LOVE

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Silalah Klik... TQ

Wednesday, July 23, 2014

Jom Terokai Perak: Incik Daus peminat tegar Pasar Karat@ Lokkin, Ipoh.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Ok, hari ni rasa nak cerita lain plak selain makanan dan masak-memasak..ewah..macam best je bunyinya kan…

Pernah u alls dengar tentang Pasar Karat atau Lokkin (aku pun tak sure ejaan yang betul macam mana… bulehlah ni..). Ok, siapa yang tinggal di Ipoh tentu familiar dengan kewujudan Pasar Karat ni. Lokasi dia betul-betul di tengah bandar Ipoh, berhampiran pasar raya The Store, dekat juga dengan Hospital Ipoh dan CIMB Bank. Lokasi yang tepat adalah di sepanjang Jalan Horley & Jalan Lim Bo Seng. Memang banyak gerai-gerai kat sini. Kalau nak datang dan tawaf sepanjang jalan, aku nasihatkan datanglah awal-awal pagi. Pasar Lokkin ni start buka seawal 7a.m.

Setahu aku, ini lokasi baru..baru tak barulah kan. Tapi time aku masih muda remaja, belasan tahun dulu..ewah…hehehehe… Dulu, aku selalu panggil Pasar Karat ni sbg Lam Looking, sebabnya tak salah aku adalah dulunya lokasi asal adalah berdekatan bangunan Lam Looking di area Jalan Laxamana, Ipoh. Waktu tu aku masih belajar lagi. Sekarang di lokasi baru..lagi besar, dari hujung ke hujung jalanlah.

Aku secara jujurnya, takdelah minat sangat nak datang Pasar Karat ni selalu..dulu kalau datang pun, memang mengikut kawan-kawan je. Tapi bila dah kahwin ni, Incik Daus memanglah suka menghabiskan masa melihat barang-barang antic ni. Nak-nak yang berkaitan dengan barangan elektronik. Pernah dulu sekali, dia borong Walkman lama, design lain-lain, koleksi katanya. Aku pun, iyolah. Erkkk, cari isteri, cari yang antic jugak ke..hahaha…yelah, kawan dari sekolah kan, aku ni agaknya dlm kategori antic jugaklah ni..huhuhu…. ;p

Nak datang sini, silalah datang awal pagi. Ni dari jalan mula..orang tak ramai lagi…


 Macam-macam ada kan…Tengoklah muka Incik Daus, tersenyum girang gumbira lagi...setelah lama tak jejakkan kakinya ke sini... aishhh!


Nampak tak, gambar di atas dan di bawah, segala mak nenek pun ada..ladam kuda pun ada..penimbang elektronik pun ada...



Ok, orang dah start ramai, kakak, sila pegang tangan bapak kuat-kuat...bahaya okay...


Haaaa...nampak dua orang budak ni, gigih nak menaip pakai typewriter ni...kagum aku, dah lama tak dengar bunyik ketak ketuk menaip...


Aku baru tau akan kewujudan belut putih. Itulah yang aku katakan, macam-macam ada kat sini..yang rare, yang bizaar...semua pun adalah..



Cincin batu untuk kaum-kaum lelaki di luar sana..cincin-cincin ni Incik Daus tak minat..


Botol F&N pun dieorang jual..benda-benda macam ni pun kadang-kadang ada je collector dia yang tersendiri..macam kawan aku dulu, minat gila kumpul barangan Coke...siap ada kabinet khas simpan koleksi dia..dan aku pun sama..dulu time sekolah rendah, suka kumpul setem, bila dah meningkat remaja, suka plak collect toys dari Mc'D dan KFC...bila dah ada anak, ntah mana dah koleksi2 tu, ada yang kena gigit time dia gatal nak tumbuh gigi...penuh air liur dan corak2 khas..hahahah!

Ada jugak yang dh patah tengkuk, patah tangan, patah kaki...hahahha..adeyyyy..anak-anak...






So untuk sesiapa yang memang minat dan suka menyimpan pelbagai aneka barang antik ni...bolehlah datang ke Pasar Karat ni..actually banyak lagi barang-barang yang ada..tapi tak larat aku nak ambik semua..silalah datang sendiri ya kengkawan....

No comments:

Post a Comment

SILA BERI TUNJUK AJAR... ;-)